Grand Prix toernooi in Purmerend

Grote deelname schaakjeugd Kijk Uit

Donderdag 17 mei 2012 - Donderdag 17 mei was het alweer tijd voor het Grand Prix in Purmerend. Maar liefst acht jeugdspelers van schaakclub Kijk Uit hadden zich opgegeven. Om kwart voor elf was iedereen van schaakclub Kijk Uit aanwezig en kon er langzaam een start gemaakt worden met het toernooi nadat alle tactieken waren besproken.
Jesper Velzel speelde zijn eerste Grand Prix toernooi in groep 12 en begon zeer goed aan het toernooi. Helaas stortte hij gedurende het toernooi in, maar als hij meer wedstrijdritme heeft opgedaan zal hij de volgende keer zeker in de prijzen vallen.
Zijn broer Roan Velzel speelde in groep 11 zijn tweede Grand Prix toernooi en speelde net als zijn broertje sterk. In het begin anderhalf punt uit twee partijen, maar toen begon de automatische piloot te haperen. Uiteindelijk haalde hij vier uit zeven, wat net niet genoeg was voor een mooie beker, maar ongetwijfeld zal dat volgende keer lukken!
In groep 9 speelden drie clubgenoten bij elkaar, de toernooiorganisatie had hier blijkbaar niet goed naar gekeken. Bram Zwart, Mark Spruit en Bas von Scheven moesten tegen elkaar strijden om uit te maken wie er met de eerste prijs naar huis ging. Bas die zijn eerste Grand Prix speelde, begon zeer goed met twee uit twee! Bram had een ongelukkige start met nul uit drie, en Mark deed het met anderhalf uit drie goed.
Bas bleef maar goede resultaten neerzetten en dat resulteerde dan ook in een gedeelde eerste plaats vijf uit zeven! Helaas op onderling resultaat werd hij tweede. Mark die met vier uit zeven ook een goed toernooi heeft gespeeld kwam net een half puntje te kort voor een beker. Bram die zich pas in de middag herstelde kwam uit op drie punten. Na een slechte start, toch nog een goede comeback.
Robert Spruit die elk Grand Prix toernooi hoger komt te zitten, leek goed op weg te zijn met anderhalf uit twee. Maar de winstreeks hield op een gegeven moment op waardoor hij op drieeneenhalf uit zeven uit kwam, wat ook een zeer goede prestatie is en uiteindelijk goed was voor een vierde plaats.
In groep 1 speelden Barry Broek en Ingmar Visser om de hoogste plaatsen. Barry die de eerste partij meteen tegen Ingmar moest, maakte al snel een fout door vroeg in een penning te trappen. Dit bleek later ook fataal te zijn door het voordeel dat Ingmar hierdoor kreeg. Barry die de tweede partij ook nog verloor, kwam daarna op stoom en scoorde drieenhalf uit zeven en behaalde nog een knappe remise tegen Sandra Keetman (tweede plaats) die wel een stuk weggaf. Ingmar werd eerste met zesenhalf uit zeven na een fout tegen Mick van Randtwijk (een toren weggeblunderd) maar desondanks mocht hij toch de camera weer mee naar huis nemen.
Na afloop kreeg iedereen namens de sponsor van het toernooi nog een aandenken mee naar huis, waar iedereen zeer blij mee was.

Het volgende en meteen het laatste Grand Prix toernooi van het seizoen zal plaatsvinden in Haarlem op 3 juni 2012.

Ingmar Visser

Uitslagen en eindstanden

Voor de uitslagen en standen zie de website van de NHSB.