Spanning terug aan de top

Jeugdcompetitie ronde 17

Donderdag 19 januari 2012 - Het was volle bak bij de jeugdavond van schaakclub Kijk Uit, met een aantal verrassende en mooie overwinningen. De grootste verrassing van de avond kwam uit de partij tussen Robert Spruit en Barry Broek. Barry kwam met zwart beter te staan, en de koning van Robert kwam op een gegeven moment zelfs op f3 waardoor er een aftrekaanval voor Barry mogelijk was, maar daar profiteerde hij niet optimaal van. Mede daardoor kon Robert zich zo goed als herpakken en gaf een simpel mat, wat Barry even was ontgaan.
Natuurlijk was het toen de vraag of Job Elsendoorn zijn tweede positie kon verdedigen. Dat leek moeilijk te worden voor Job, doordat Quinten het initiatief pakte met wit. Maar dat gaf hij gedurende de partij uit handen en Job won het eindspel met overmacht. Daardoor is er een groot gat geslagen tussen de top drie en de rest.
Michiel van der Valk kreeg de nog niet zo lang schakende Bram Zwart tegen zich. Bram die al heel goed schaakt, verloor een stuk. Dat leek in het eindspel nog geen eens dodelijk, maar doordat de onervaren Bram nog een fout maakte kon Michiel het volle punt bijschrijven.
De andere ervaren schaker Lars Boesmans had zwart tegen Mark Spruit die pas een jaar schaakt. Lars kreeg het al snel moeilijk in zijn partij want al snel won Mark de dame van Lars voor twee stukken. Een groot voordeel dat Mark niet meer uithanden gaf.
Lorenzo Harmsen tegen Holly Moelee was een gelijke strijd vanaf het begin tot aan het einde en werd besloten met een mooie remise.
Jens Elsendoorn tegen Lars Pijpers was weer van een heel ander kaliber. Jens kwam iets minder uit de opening en Lars wist wel hoe hij daarmee om moest gaan, en pakte een belangrijk punt om de derde plaats in groep twee in te nemen.
Jeroen van der Valk tegen Levi Denneboom was een teleurstellende partij. Levi kwam vals uit de startblokken en trapte even later in een matje waardoor Jeroen met het punt aan de haal ging.
Abigoul Busman tegen Gijs Mertens was de strijd tussen twee nieuwe leden van Kijk Uit. Gijs die daarvoor al enige schaakervaring had, was duidelijk de bovenliggende partij. Hij won snel wat materiaal, en dat kon Abigoul niet meer goed maken 1-0.
Isa Bosztoprak schaakte tegen Vincent Zeeman die een aantal weken ontbrak op de schaakvereniging, maar des al niettemin een prima partij schaakte ½-½.
En dan de laatste partij tussen twee vriendinnen op de schaakvereniging, Giverny Otte tegen Isra Bosztoprak.  Het was in het begin meer een praatpartij dan een schaakpartij, maar naarmate de partij zich verder ontwikkelde werd het steeds serieuzer, en uiteindelijk bleek Giverny de sterkste te zijn van de twee vriendinnen.

Ingmar Visser