Comeback van Lars Verkade

Jeugdcompetitie ronde 20

Donderdag 9 februari 2012 - Na een lange tijd van afwezigheid wist Lars Verkade toch weer het clubgebouw van schaakclub Kijk Uit te vinden. Het werd meteen al duidelijk dat hij het schaken niet verleerd was; Lars schaakte Abigoul Busman helemaal van het bord af.
Daarentegen ging het de andere Lars een stuk slechter af. Lars Boesmans kon al snel weer zijn stukken in de doos doen, doordat Jeroen van der Valk snel mat zette.
Dante Sprengers kreeg een haast onmogelijke avond doordat hij tegen de sterke Lars Pijpers moest. Al na tien zetten werd het duidelijk dat Lars te sterk was, en in het eindspel gaf Dante daarom op.
Jens Elsendoorn moest tegen het jongere broertje Myrón Sprengers. Jens is ook al een ervaren jeugdschaker, dat liet hij duidelijk ook op het schaakbord zien. Want in het eindspel kon de jonge Myrón niet meer voorkomen dat Jens met de winst aan de haal ging.
Isa Bosztoprak en Bram Zwart maakten er een leuke partij van. Bram had in het middenspel een dame en Isa had daar drie stukken voor. Isa moest zijn best doen om het geweld van Bram te stoppen, maar kon het niet tegenhouden waardoor Bram met de overwinning ervandoor ging.
Een grote verrassing was de partij tussen Job Elsendoorn en Mark Spruit. Job kwam een pion voor maar verslapte even, en dat werd hem meteen fataal want hij liep mat 0-1 voor Mark.
Robert Spruit beleefde ook een goede avond, hij won al snel een stuk tegen Armando Noordzij en gaf dat niet meer uit handen 1-0.
De jonge Heikki Busman speelde tegen Vincent Zeeman. Heikki gaf ongelukkig zijn dame weg, waardoor hij meteen kon opgeven 0-1.
Roan Velzel speelde zijn eerste partij in de competitie tegen Holly Moelee. Dat deed hij niet onverdienstelijk want hij speelde remise. Dat belooft nog wat voor de toekomst.
De laatste partij van de avond ging tussen Barry Broek en Michiel van der Valk. Barry speelde zoals altijd sterk en gaf niets weg. Michiel maakte helaas wel een fout wat Barry genadeloos afstrafte 1-0. Hierdoor verstevigd Barry zijn koppositie omdat Job verloor.

Ingmar Visser