Spanning in groep 3 om te snijden

Jeugdcompetitie ronde 21

Donderdag 16 februari 2012 - Het was weer volle bak bij de jeugd van schaakclub Kijk Uit en er zaten weer een paar mooie partijen tussen. In groep drie speelden de nummers een en twee tegen elkaar: Mark Spruit en Bram Zwart. Na een mislukt offer van Mark kreeg Bram het initiatief. Mark knokte terug en haalde er nog een knappe remise uit.
Broer Robert Spruit speelde tegen Jeroen van der Valk een eenvoudige partij, Robert won al gauw materiaal en kon na twintig zetten eenvoudig mat zetten.
Job Elsendoorn moest winnen om in het spoor te blijven van Robert Spruit. Zijn tegenstander Michiel van der Valk bood goed weerstand maar moest uiteindelijk het hoofd buigen. Zo blijft Job in de race voor het kampioenschap.
Isa Boztoprak had een pittige tegenstander, Jens Elsendoorn. Jens kwam echter ongelukkig uit de opening en moest een stuk inleveren, waardoor hij in het eindspel geen kans meer maakte.
Dante Sprengers speelde tegen Giverny Otte een behoudende partij. Giverny profiteerde van de kleine foutjes van Dante en kon uiteindelijk de winst bijschrijven.
Holly Moelee had een zware tegenstander, Lars Verkade. Ze probeerde goed tegenstand te bieden, maar verloor een tweetal stukken en kon de stelling niet meer houden.
Roan Velzel en Myrón Sprengers spelen pas sinds een aantal weken bij schaakclub Kijk Uit en dat moest natuurlijk een leuke partij opleveren. De iets oudere Roan kwam goed uit de opening en won ook een pion. Myrón probeerde dat te herstellen maar leed hierdoor nog meer materiaalverlies waardoor Roan het kon afmaken.

Myrón Sprengers

Vincent Zeeman had duidelijk zijn avond niet, hij gaf snel een stuk weg waardoor de partij meteen verloren was en dat bewees Gijs Mertens ook want hij strafte het genadeloos af.
Abigoul Busman speelde tegen haar jongere broertje Heikki Busman. Het was snel duidelijk dat grote zus Abigoul wat meer ervaring heeft, want Heikki kreeg geen kans van Abigoul.
De laatste en langste partij van de avond ging tussen Lars Pijpers en Levi Denneboom. Levi kwam materiaal achter in de opening en het leek of Lars over Levi heen ging walsen. Maar Lars verslapte en Levi kon zich herpakken en greep uiteindelijk de winst na een zwaarbevochten eindspel.

Ingmar Visser