Nieuwe koploper bij jeugd schaakclub Kijk Uit

Jeugdcompetitie ronde 24

Donderdag 8 maart 2012 - Het beloofde een spannende avond te worden, zou Barry Broek zijn koppositie kunnen vasthouden of zou hij zich laten passeren door Job Elsendoorn? Job speelde met wit tegen Barry Broek. Barry begon aanvallend en leek langzaam op de winst af te stevenen. Maar Barry was meer met de aanval bezig dan met de verdediging, en dat kreeg Job door. Job profiteerde hier optimaal van door op mat te gaan spelen, en daar lette Barry niet op. Daardoor won Job en neemt mede hierdoor na achttien ronden de koppositie over van Barry!
Een andere partij die belangrijk was voor de top van het klassement ging tussen Bram Zwart en Robert Spruit. Robert moest winnen om in het spoor te blijven en deed dit op overtuigende wijze. Hij won een paard en bouwde zijn voorsprong uit tot een toren. Bram gooide toen de handdoek in de ring.
Een snelle partij tussen Isa Boztoprak en Roan Velzel. Isa won materiaal en zette zijn dame op f7 waardoor het mat was.
Lars Boesmans had tegen Vincent een soort gelijke partij. Lars zette ook zijn tegenstander Vincent Zeeman op f7 mat.
Myrón Sprengers knokte hard voor de overwinning tegen Isra Boztoprak en haalde ook de overwinning binnen. Hij won snel materiaal door goed op de fouten te loeren van zijn tegenstandster en kon zo de overwinning naar zijn hand zetten.
De partij tussen Jeroen van der Valk en Quinten Otte was een waar foutenfestijn, beiden spelers verzuimden om ongedekte stukken te slaan. Na zetten herhaling kwamen ze remise overeen.

Lars Boesmans

Jens Elsendoorn die sterk speelde deze avond, maakte weinig tot geen fouten tegen Holly Moelee waardoor hij er met de overwinning vandoor ging.
De strijd tussen Heikki Busman en Dante Springers was een stuk spannender, beide spelers schaken nog niet zo lang en waren dus de ideale tegenstanders voor elkaar. Heikki kwam in het middenspel een pionnetje achter te staan en Dante profiteerde hier in het eindspel optimaal van: 0-1.
Lorenzo Harmsen die een aantal weken absent was op de schaakvereniging speelde sterk tegen Abigail Busman. Waarschijnlijk veel geoefend in zijn vrije tijd, want hij had weinig moeite met zijn tegenstandster: 1-0.
Armando Noordzij die de lijst achtervolgers aanvoert op de top drie, wilde graag winnen deze avond om in het spoor te blijven van de top drie. Tegen Michiel van der Valk zou dat een zware opgave worden, want Michiel heeft ook de nodige schaakervaring. Michiel met wit begon goed aan de partij, stukken ontwikkeld en gericht op de koningsvleugel. Armando verdedigde zijn stelling goed en begon aan de tegenaanval. Michiel kwam onder enorme druk te staan en bezweek uiteindelijk: 0-1.
De langste partij van de avond ging tussen Lars Pijpers en Gijs Mertens, wat op zich geen verrassing is, want Lars speelt altijd heel rustig zodat hij bijna zeker weet dat hij geen fouten maakt. Deze avond ging Lars er goed voor zitten en keek bij elke zet of het nog allemaal klopte. Aan het einde van de partij bleek alles te kloppen en kon Lars met zijn punt huiswaarts keren: 1-0.

Ingmar Visser