Volle bak bij jeugdschaakclub Kijk Uit

Jeugdcompetitie ronde 26

Donderdag 22 maart 2012 - De jeugdavond van schaakclub Kijk Uit was weer goed bezocht, met maar liefst zesentwintig jeugdspelers was er een seizoenrecord gevestigd, hopelijk kan de stijgende lijn doorgezet worden.
De stijgende lijn van Robert Spruit lijkt maar niet te stoppen, vorige week van Job Elsendoorn gewonnen en twee weken geleden van Jeroen van der Valk. Kan hij deze week ook winnen van zijn jongere broertje Mark Spruit? Robert en Mark maakten er een waar spektakelstuk van, beiden hadden een vrijpion, een toren en nog een aantal pionnen. De vraag was wie zou er eerder aan de overkant zijn? Robert was als eerste aan de overkant en Mark gaf zijn toren voor de gepromoveerde pion. Hierna pakte Robert de vrijpion van Mark en kon hij de partij makkelijk uitschuiven.

Robert Spruit

Gijs Mertens speelde tegen Holly Moelee, die hij geen kans gaf 1-0.
Vincent Zeeman won na een mooie combinatie met schaak een toren van Lorenzo Harmsen en kon het punt ook bijschrijven.
Levi Dennenboom en Bram Zwart hadden deze avond duidelijk geen creativiteit en de partij eindigde daarom ook in een gelijkspel.
Jens Elsendoorn liet zijn tegenstander Roan Velzel alle hoeken van het schaakbord zien. Jens speelde werkelijk uitstekend en maakte het met een schitterende combinatie af mat in drie.
Dante Sprengers en Abigail Busman waren aan elkaar gewaagd en dat was ook aan de einduitslag te zien: remise.
Lars Boesmans en Michiel van der Valk lieten beiden zeer leuk aanvallend spel zien, alleen de vraag was wiens aanval het beste was. Uiteindelijke had Lars de beste aanval en ging met het punt huiswaarts.
Isra Boztoprak moest tegen haar goede vriendin Giverny Otte. Giverny won al gauw een stuk, en Isra zag dat de stelling niet meer te redden was. Hierop besloot ze maar op te geven.
Myrón Sprengers opende sterk tegen Heikki Busman. Heikki die zwart had, kreeg geen kans om zijn stukken te ontwikkelen Hierdoor kon Myrón een perfecte aanval opzetten en het punt binnenhalen.
Job Elsendoorn met zwart spelend tegen Jeroen van der Valk, wil aansluiting houden met de top maar moest daarvoor wel eerst winnen van Jeroen. Jeroen begon defensief aan de partij, en het leek erop dat het een goede keuze was, maar Job liet al snel zien dat het de foute keuze was door in Jeroens stelling allemaal gaten te creëren. Daarna was het gauw over met Jeroen, en Job houdt zo druk op de nummer één Barry.
Een snelle partij was het tussen Quinten Otte en Lars Pijpers doordat Quinten met een koningsaanval al binnen acht zetten won!
De partij tussen Lars Verkade en Isa Boztoprak duurde iets langer. In het eindspel was Lars een paar keer gepromoveerd en had uiteindelijk drie dames. Dat was uiteindelijk genoeg om Isa mat te zetten.
De laatste partij was misschien wel één van de spannendste partijen van de avond, de partij tussen Armando Noordzij en Barry Broek was voor beiden belangrijk. Want Barry wil zijn koppositie vasthouden en Armando wil aansluiting behouden tot de top. Armando opende voorzichtig tegen de sterke Barry, dat bleek achteraf verstandig want na zeven zetten offerde Barry zijn loper op f2. Natuurlijk was de eerste vraag was dit offer goed? Barry die nog niet veel stukken had ontwikkeld kwam erachter dat het offer niet helemaal correct was. Maar Armando was hier zo van onder de indruk en verloor een stuk hierdoor na vijftien zetten. De witte koning stond op dat moment op d5. Wonder boven wonder kon Armando het eindspel ingaan met een stuk achterstand. Dit bleek nog een heel lastig eindspel aangezien beiden spelers nog maar twee minuten op de klok hadden. En Barry gaf zijn voorsprong van een stuk weer uit handen, waardoor het nog spannender werd. Uiteindelijk besliste Barry het duel door te promoveren en binnen no-time mat te zetten.

Ingmar Visser