Foutenfestijn bij jeugdschaakclub Kijk Uit

Jeugdcompetitie ronde 29

Donderdag 19 april 2012 - Met een opkomst van twintig jeugdleden was het weer erg druk bij schaakclub Kijk Uit, maar wat het meeste opviel waren de fouten die over en weer werden gemaakt. Eén van die partijen was de partij tussen Jeroen van der Valk en Lars Boesmans. Lars die al snel een stuk verloor, leek door een fout al snel een tweede stuk te verliezen. Maar Jeroen begon ook fouten te maken en daar profiteerde Lars optimaal van waardoor hij een dame voor kwam te staan en de partij kon uitschuiven.
Jesper Velzel die voor het eerst bij de jeugd kwam schaken, speelde tegen Holly Moelee. Het leek gelijk op te gaan maar Holly liet zich verrassen waardoor Jesper een stuk voor te kwam staan. Dit was uiteindelijk genoeg voor de overwinning!
Een andere nieuweling was Bas Vonscheven. Hij speelde tegen Isra Boztoprak en won binnen no-time, dat belooft iets voor de volgende keer.
Peter Plas die met zwart tegen Roan Velzel speelde, kon niet opboksen tegen het geweld van Roan. Peter verloor een toren en moest even later zijn meerdere erkennen in Roan.

Roan Velzel

Gijs Mertens speelde tegen zijn goede vriend Vincent Zeeman. Het werd bepaald geen vriendelijke partij want beiden gingen voor de overwinning. Vincent die al wat langer schaakt, fopte Gijs met een röntgenschaak en won hierdoor een loper. Dit bleek genoeg te zijn voor de overwinning.
Lars Pijpers kwam tegen Bram Zwart gevaarlijk over de vleugels en zette Bram flink onderdruk. Bram bood knap weerstand maar moest uiteindelijk toegeven dat het niet meer te houden was.
Quinten Otte zoekt aansluiting met de top drie maar moest daarvoor wel eerst met wit van Robert Spruit winnen. Quinten zette Robert flink onder druk en leek op een goed resultaat af te stevenen, maar gaf plots zijn paard weg en kon vanaf toen alleen nog maar toekijken hoe Robert het goed uitspeelde.
Barry Broek moest nu winnen om in het spoor te blijven van Job Elsendoorn, beiden strijden om de titel en deden er alles aan om te winnen. Job die goed verdedigde maakte één fatale fout door zijn dame in een penning te laten lopen en gaf meteen de partij uithanden.
Giverny Otte kreeg drie pionnen voor een stuk en leek het volle punt te krijgen tegen Jens Elsendoorn. Maar Jens verdedigde uitstekend in het eindspel en kon zo de drie pionnen van Giverny terug veroveren, remise.
Michiel van der Valk die in zijn stelling iets te veel gaten liet komen tegen Isa Boztoprak, dwong via eeuwig schaak een remise af.

Ingmar Visser