De jeugdafdeling van s.c. Kijk Uit
draait op volle toeren.

Afgelopen donderdagavond was er wederom een druk bezochte clubavond voor de jeugd. De jeugdafdeling van s.c. Kijk Uit telt nu zo’n dertig jongens en meisjes die al spelend en studerend het schaakspel leren. Een deel van de jeugd speelt onderling een schaakpartij terwijl anderen hun lesboek vol opgaven doorwerken. De sterkste onder hen spelen op vrijdagavond mee in de seniorencompetitie waar ze uitstekende resultaten behalen.
Regelmatig worden er examens afgenomen door de schaakbond, waarbij zes verschillende diploma’s, oplopend in speelsterkte, te behalen zijn. Vele jeugdspelers bij Kijk Uit zijn al in het bezit van het stap 1 of stap 2 diploma. Afgelopen voorjaar haalde zo’n 20 meisjes en jongens in één klap hun diploma’s. De sterkste jeugd heeft al het stap 3 of stap 4 diploma gehaald of studeert daar nu voor.
De hoogste diploma’s, het stap 5 en het stap 6 diploma, zijn weggelegd voor de aller sterkste jeugd van Nederland, die door middel van regionale trainingen daarvoor wordt klaar gestoomd.
Jeugdleider Jos van Tongeren heeft zijn handen vol aan de organisatie van de avonden. Gelukkig wordt hij daarbij geholpen door meerdere jeugdleiders. Zo kijkt Patrick de Koning elke avond de opgaven na en begeleid Arnold van der Kammen de aller sterkste spelers en speelsters. Ook nestor Hans Wijdoogen houdt dit seizoen regelmatig een oogje in het zeil.

jeugdfoto.jpg (61232 bytes)

Elk jaar worden er teamwedstrijden georganiseerd waarbij tegen verenigingen uit de regio gespeeld wordt. De sterkste teams kunnen zich plaatsen voor het landelijk kampioenschap.

Daarnaast is er natuurlijk ook de jaarlijkse match tegen de gemeenten Beverwijk en Heemskerk waar de Velsense jeugd afgelopen jaar een beslissend aandeel had in de eindoverwinning. Ook voor de komende match op 11 november a.s. in het gemeentehuis in Heemskerk moet Velsen het weer van de jeugd hebben voor het verdedigen van de vorig jaar veroverde titel.
Daarnaast is er ook het jaarlijkse scholierentoernooi, waar de jeugd van de basisscholen hun krachten kunnen meten.

Alles bij elkaar is er genoeg te doen voor de Velsense schaakjeugd. Wil je het ook eens proberen kom dan eens kijken op donderdagavond. De jeugdafdeling speelt van 18:45 tot 20:15 uur in de voormalige Jan Ligthartschool aan de Eksterlaan 8 te IJmuiden.