Verslag van de ouders van een jeugdlid

Verrassend was het toen onze zoon Menno, nu 8 jaar, al op jonge leeftijd belangstelling kreeg voor dammen en daaropvolgend voor schaken.
Bij toeval kreeg hij te horen dat een vriendje (Rutger) van Martijn, zijn oudere broer, naar schaakles ging. Hij was een en al oor en was amper thuis te houden omdat hij mee wilde. Wij vroegen Rutger te informeren of er nog plaats was binnen de schaakclub.
Nog geen uur later ging de telefoon. Het was Jos van Tongeren, een vriendelijke jeugdleider van Schaakclub Kijk Uit. Zijn gastvrijheid was zeer inspirerend en aldus ging Menno voor het eerst naar het schoolgebouw in IJmuiden; nu gaat hij er elke week blij naar toe.

Als een van ons hem brengt, is het opvallend te zien dat kinderen van verschillende afkomst, leeftijd en sekse zo vanzelfsprekend met elkaar aan de schaaktafel schuiven. Ontwapenend is het om te zien hoe Jos met zijn vriendelijke uitstraling, duidelijke stem en regels binnen de groep de nodige discipline en structuur weet te handhaven (soms wel 30 kinderen).
En hoe fantastisch dat deze groep beschikt over een aantal vrijwillige jeugdtrainers, mensen die hun vrije tijd beschikbaar stellen om onze kinderen een mooi, leerzaam en bovendien leuk spel voor nu en later aan te leren.

Voor jullie, jeugdtrainers en ander vrijwilligers, daarom alle lof en sympathie van de

ouders van Menno Brandsma, Driehuis