Het jeugdjournaal van december

Nieuwe jeugdleden

Het nieuwe seizoen is alweer een aantal maanden oud, toch nog even de namen van de spelers die dit seizoen zijn begonnen: Marley, Wim, Sean, Kai en Ingmar en een oude bekende Thomas Blaauwbroek die na een jaartje rust opnieuw het bord uit de kast heeft gepakt. Ik hoop dat jullie veel plezier hebben en het spel goed leren spelen, want met schaken, evenals wat natuurlijk voor andere sporten geldt, als je er veel vanaf weet, wordt het steeds leuker.
Tevens hebben ook een aantal jeugdspelers opgezegd Patrick, Dennis, Alex en Roy. Ook is André definitief naar de senioren overgestapt.

De interne competitie

De competitie is inmiddels in alle hevigheid uitgebarsten, er zijn 14 rondes gespeeld en de kop van de ranglijst biedt het vertrouwde beeld. Dick Wijker staat bovenaan. Iwan Cordia bezig aan een sterk seizoen is volop in de achtervolging. De rest van het peloton volgt toch al op eerbiedwaardige afstand. Verder valt de hoge klassering van Kai Swier op, een vierde plek is voor een nieuwkomer tussen al deze ervaren jeugdspelers in de top zeer opmerkelijk.

Uitslagen ronde 14 (28-11-02)

Dick

1. Aantal punten
  2. Stap
  3. Aantal spelen

Opmerking: Degene die niet speelt i.v.m. een oneven aantal spelers krijgt een half punt.

Toernooien

Ook zijn we alweer diverse toernooien afgereisd.
Het eerste op 7 september bij onze buren van Santpoort in de Velserbroek. Met 4 spelertjes waren we vertegenwoordigd, Siebren werd op het laatste moment ziek. Het werd een zware dag van maar liefst 14 partijen per persoon. Gelukkig speelde we 10 minuten per persoon per partij. Dick Wijker speelde zijn eerste toernooi? Hij begon wat onwennig maar eindigde sterk: 8½ punt uit 14 partijen is een prima prestatie. Mirjam Visser speelde een goed constant toernooi en eindigde met 8 punten. Toernooispeler Bram Visser begon uitstekend maar viel later toch wat terug, maar eindigde zeer verdienstelijk eveneens met 8 punten. Debutant Ingmar net een week in de competitie behaalde 5 punten.

Ons tweede toernooi ditmaal in Haarlem, het SHS jeugdtoernooi werd opnieuw een belevenis. In dit toernooi moesten 9 partijen worden gespeeld met het zogenaamde rapid tempo van 20 minuten per speler. Opnieuw een zware klus. Met opnieuw 4 spelers waren we vertegenwoordigd. Dick speelde een uitstekend toernooi behaald 5½ punt en kwam net één punt tekort om in de prijzen te vallen. Mirjam begon goed met een overwinning. Haar tweede partij speelde ze tegen Dick; die ging verloren. Daarna werd Mirjam schaakblind en eindigde met 2 punten. Joey Engelhart begon ongelukkig. Dde eerste partijen werden stuk voor stuk verloren, maar Joey toonde karakter ging er goed voor zitten en behaalde eveneens 2 punten. Ingmar ging vlot van start en na 6 rondes had hij 3 punten; daarna doofden de lichten ook bij hem en haalde hij nog maar een half puntje uit de resterende 3 partijen. Maar 3½ punten is dat een uitstekend resultaat.

Met de gemeentedriekamp zaten we wel in de prijzen. Rutger Broek en Sean Peters mochten naar voren komen om een mooie beker in ontvangst te nemen. Zeker het resultaat van Sean is opzienbarend, slechts enkele maanden bezig en dan al in de prijzen.

De externe competitie

Verder zijn we met de jeugd bezig met een jeugdteam. Op 18 november was onze vuurdoop in Heemskerk tegen Excelsior. Ons team bestond uit Dick, Bram, Joey en Marcel. De zondag ervoor hadden onze helden al geoefend in Haarlem waar zij wat ongelukkig een aantal punten morsten en zo buiten de prijzen bleven. Maar nu zou alles anders gaan, althans dat was onze wens. Helaas het liep anders. Bram verloor al heel snel zijn partij 0-1. Onze andere held Joey verloor steeds meer materiaal en nadat zijn dame een prooi was geworden stond het 0-2. Marcel had intussen allang de kwaliteit gewonnen en hoefde met zijn loper alleen maar de dame te pennen en zijn tegenstander kon opgeven. Helaas, Marcel zag het niet en kon ook daarna de juiste voortzetting niet vinden. Na dit alles raakte Marcel de kluts kwijt en verloor zijn partij. Jammer, maar gezien zijn spel voorspel ik hem nog vele overwinningen. Dick de verdediger van ons eerste bord speelde een hele goede partij. Hij speelde zijn tegenstander murw en met een paar pionnen meer in het eindspel leek het alleen maar een kwestie van tijd. Maar er zijn van die dagen dat alles misgaat. Dick zette zijn tegenstander pardoes pat! Na deze eerste bondswedstrijd ondanks het verlies wil ik jullie toch allemaal een groot compliment geven. Jullie hebben gevochten als leeuwen en een gelijk spel zou zeker verdiend zijn geweest.

Verder rest mij nog te vermelden: probeer elke week een half uurtje in het stappenplan te studeren, meer mag natuurlijk ook. En allemaal veel succes toegewenst.

Andries Visser