Jeugd Kijk Uit speelt gelijk

Kijk Uit - Z.S.C. Saende    2 - 2

Donderdagavond 13 februari 2003 heeft de D-jeugd van Kijk Uit 2 - 2 gespeeld tegen Z.S.C. Saende uit Zaandam. Het was de laatste wedstrijd in een reeks van vier. Kampioen kon Kijk Uit niet meer worden maar voor de spelertjes uit Zaandam was er nog een kans; dan moesten zij met 4 - 0 winnen en koploper Krommenie 1 moest verliezen. Dus redelijk ontspannen gingen onze jonge helden aan het bord zitten, ondanks het gemis van Marcel Geschiere die ziek was. Ingmar Visser mocht daarom zijn eerste bondswedstrijd spelen (derde reserve!).

Zoals gezegd was er voor het Saende wel degelijk iets te behalen, dat werd ook meteen duidelijk. Enige spelertjes van het Saende noteerden hun zetten of beter gezegd, zij probeerden het. Zeker de tegenstander van Joey Engelhart die na een zet of 5 het spoor in zijn boekje totaal kwijt was. Het boekje viel op de grond, een verontruste begeleider en Joey rook zijn kans. Joey produceerde enkele krachtzetten en voordat iedereen wist wat er gebeurde, verscheen er een brede grijns op zijn gezicht; Joey had zijn tegenstander mat gezet. 1 - 0 voor Kijk Uit.
Bram Visser die dit seizoen niet in zijn beste vorm is, schaakte rustig door (misschien te rustig), begon materiaal te verliezen en kon spoedig opgeven. Gelukkig is er een wet in het schaken die luidt: Dat je dan alleen maar beter wordt als je je vorm hebt teruggevonden. 1 - 1.
Ingmar Visser (geen familie van Bram) opende heel goed. Met solide spel in de opening won hij een stuk en enkele pionnen. Daarna raakte Ingmar in de war. Zijn tegenstander koelbloedig opererend, benutte de open lijnen en stelde Ingmar voor te grote problemen. Ingmar ging mat. Later vertelde Ingmar dat hij zenuwachtig was geworden door al die mensen die stonden te kijken.
Dick Wijker, eerste bord speler en waarschijnlijk helemaal niet meer in de war te brengen, moest voor ons het punt veiligstellen. Dick kwam prima uit de opening en bleef geconcentreerd in het middenspel. Speelde misschien wel een van zijn beste partijen dit seizoen. Rigoureus won hij zijn partij en kreeg nog een compliment van de jeugdleider van het Saende. Een prima prestatie!

Alles bij elkaar opgeteld had er misschien meer ingezeten dan de 2 - 2, maar toch vind ik dat de spelers het prima hebben gedaan. De Kijk Uit jeugd heeft laten zien dat er terdege rekening met ze moet worden gehouden en dat kleurt de toekomst zonnig.

Kijk Uit Z.S.C. Saende 2 - 2
Dick Wijker - Kjelt Tijdeman 1 - 0
Bram Visser - Marjolein van Kan     0 - 1
Joey Engelhart   - Jorik Tijdeman 1 - 0
Ingmar Visser - Thom Scheeve 0 - 1

Stand en uitslagen van de andere jeugdteams

Kijk op http://www.dbnhsb.nl/groepd.htm bij groep D5.

Jeugdleider Andries Visser