Siebren Frolich de nieuwe aanvoerder in jeugdcompetitie

Nu we op de helft van het seizoen zijn, kan Siebren zich herfstkampioen* noemen.
Dick volgt op een half wedstrijdpuntje. Beide spelers verliezen nauwelijks punten; Siebren verloor slechts tweemaal en Dick driemaal. Daarnaast was Siebren ook nog eens zo vriendelijk om een keer pat te spelen tegen Leon van Zijl. Voor beide spelers lijkt een stap naar de senioren binnen bereik.

Op de derde plaats staat Iwan. Als enige subtopper moet hij proberen om het gat te dichten naar de top, maar het tegenovergestelde dreigt. Na een heel goed begin van Iwan begint hij nu wat punten te morsen.
Van de 'jonkies' staat Ingmar op een de vierde plek. Ook Ingmar begon voortvarend, hij mocht zichzelf een paar maal lijstaanvoerder noemen, maar ook Ingmar begon punten te verliezen.
Erwin, nog geen jaar lid, is bezig een van de verrassingen van dit seizoen te worden. Is zeer goed bezig met het stappenplan. Nu nog wat meer wedstrijdervaring en Erwin gaat de top bedreigen.
Kai, vorig jaar nog derde in de eindrangschikking, had een ongelukkige start maar is weer op de weg terug.

Op een keurige zevende staat Daniël die dit seizoen al een prijs bij de gemeentedriekamp in ontvangst mocht nemen. (Kai natuurlijk ook)
Marcel kan vanwege het stappenplan wel wat hoger staan. Maar gezien zijn leeftijd verwacht ik hem pas over twee jaar bij de bovenste plaatsen.
Rick, zijn eerste echte seizoen goed meedraaiend in de middenmoot, wint vaak met woeste dame zetten.
Sean speelt wisselvallig de ene keer gaat alles goed, maar er zijn ook van die dagen….
Nieuwkomer Jasper doet het zeer behoorlijk, is goed gemotiveerd.
Leon kan volgens mij beter schaken, dan hij zelf denkt. Wat meer in het stappenplan studeren en Leon komt er wel.
Wouter Dekker, een oudgediende, heeft na een lange afwezigheid zijn stukken weer uit de doos gehaald. Ik ben benieuwd.

Matthijs, een van de nieuwkomers dit seizoen, heeft een keurige 50% score.
Rutger, tja natuurlijk staat hij veel te laag, Maar Rutger is dan ook niet zoveel geweest. Tegen mij heeft hij beloofd dat hij de rest van het seizoen wat meer zou komen.
Thomas is dit seizoen ook nieuw op de club. Thomas schraapt zijn puntjes wel bij elkaar.
Julian, wat later dit seizoen er bij gekomen, begint na een wat aarzelend begin zijn punten bij elkaar te sprokkelen.

Voor Wouter Jansen geldt ook dat hij dit seizoen voor het eerst op de club gestart is. Gewoon wat in het stappenplan doen en regelmatig schaken en de weg gaat vanzelf omhoog.
Wim valt een beetje tegen op de negentiende plaats, maar als Wim wat meer oefent in zijn stappenplan gaat het heus wel beter.
Yoeri, ongetwijfeld de vrolijkste schaker uit ons gezelschap, sluit de ranglijst af. Is druk bezig met zijn stappenplan. Yoeri staat volgend jaar op een heel andere plek op de ranglijst.

Andries Visser

* Vrije vertaling van het Duitse Herbstmeister