Noord-Hollandse Schaakbond

Voor de tweede keer organiseren diverse schaakverenigingen een:
Grand Prix Circuit

Beste jeugdschakers,

De Noord-Hollandse Schaakbond heeft eindelijk een eigen Grand Prix Circuit.
Het circuit telt 9 toernooien die bij verschillende schaakverenigingen worden gespeeld. Alle toernooien worden op een zaterdag of zondag gespeeld. De toernooien zijn ook heel geschikt voor minder sterkere of jonge spelers omdat er ingedeeld wordt naar rating. Hierdoor zul je altijd tegen spelers spelen die ongeveer even sterk zijn. Het is erg leuk om naast de clubavond ook eens een keer in de maand aan een toernooi mee te doen, en daarbij aan je Elo rating te werken want ook de jeugd kan vanaf 1 mei 2004 opgenomen worden op de rating lijst van de KNSB.

Klassement

Over de hele reeks grand prix toernooien van een seizoen wordt ook een klassement opgemaakt. Je moet aan minstens zes toernooien hebben meegedaan om voor een eindprijs in aanmerking te komen. Als je aan meer dan zes toernooien hebt meegedaan dan tellen alleen de beste zes resultaten. Het eindklassement is per leeftijdsgroep.

De puntentelling is als volgt: je krijgt punten voor de groep waarin je speelt en voor de bordpunten die je in je groep hebt gehaald. De eerste groep krijgt 100 GP-punten, de tweede groep 96, de derde groep 92 etc. (telkens 4 punten lager). Een bordpunt levert 4 GP-punten op.

Een voorbeeld: je speelt in groep 3 en je hebt 4½ punten gehaald. Je krijgt dan 92 punten voor je groep en 4½ * 4 = 18 punten voor je resultaat. In totaal krijg je dan 110 punten. Daarnaast kunnen de hoogste twee groepen nog een paar bonuspunten krijgen als het ratingverschil tussen de hoogste groepen erg groot is. Naar aanleiding van de resultaten wordt je Elo rating door berekend.

De gegevens in vogelvlucht op een rijtje

Speelschema

19-09-2004     Grand Prix 1     Santpoort