Nina Schumacher verslaat ook Dick Wijker in jeugdcompetitie

Jeugdcompetitie ronde 4

Afgelopen donderdag heeft Nina Schumacher duidelijk laten zien dat zij een van de belangrijkste favorieten voor het kampioenschap bij de jeugd is. Na in de eerste rondes al de ervaren Siebren Frolich en de coming man Ingmar Visser te hebben verslagen, was het nu de beurt aan de drievoudig kampioen Dick Wijker. Dick Wijker, volgens eigen zeggen niet geheel uitgerust, had er al een beetje een zwaar hoofd in. De partij begon met een licht voordeeltje voor Dick, maar dat verdween als sneeuw voor de zon. Eerst moest Dick een pion inleveren, daarna moest hij een paard offeren om niet mat gezet te worden en het pleit leek beslecht. Maar Dick vocht zich nog terug en won het stuk terug, en even leek het, dat hij zelfs weer een beetje in de partij kon komen. Schijn bedroog want 3 krachtzetten later van Nina en het pleit was beslecht.

Het gevecht om de 1e plaats: Dick Wijker tegen Nina Schumacher

Een andere boeiende (opmerkelijke) partij was die tussen Siebren Frolich en Kai Swier. Siebren leek probleemloos te gaan winnen, toen hij weer eens met uitdelen begon. Kai kreeg van Siebren een volle toren, en na een lang gevecht besloten beide spelers tot remise. Er zijn geruchten dat Siebren yoga oefeningen gaat doen om zich zo beter te kunnen concentreren. Ook gaan er geruchten dat Siebren volgende week in een roze gewaad het clublokaal betreedt. We zijn uiteraard benieuwd.
Ook de partij van Sean Peters en Iwan Cordia was op papier een topper. Maar Iwan, dit seizoen erg sterk bezig, overspeelde Sean totaal. Iwan lijkt klaar om een aanval te doen op de top. Het duel der debutanten tussen Vera Wu en Zev Joosten ging lange tijd gelijk op. Vera speelde het echter nauwkeuriger, haalde met 2 vrijpionnen 2 dames en Zev werd matgezet. Mirjam Visser tegen Marcel Geschiere was slechts even spannend. Marcel was even niet bij de les en werd eenvoudig matgezet.
Wouter Dekker won eenvoudig van Thomas Pruiksma. Zijn broer Chris Pruiksma behaalde zijn tweede overwinning dit seizoen, ditmaal op Denny Verweij.
De partij tussen Rick Mussche en Ingmar Visser, beiden dit seizoen niet sterk begonnen en zodoende in de staart van de ranglijst beland, werd eenvoudig gewonnen door Ingmar. Verder behaalde Jasper Weber een regelmatige overwinning op Thomas Otte en Nigel Verweij versloeg Tim Boudesteijn die deze week voor het eerst een competitiewedstrijd speelde.
Ook deze avond werd het opnieuw duidelijk dat de 3 meisjes het bij Kijk Uit prima doen en dat het voor de jongens heel erg moeilijk wordt om Nina van de eerste plaats te verdrijven. Verder blijft Mirjam een uitermate gevaarlijke tegenstander en Vera verrast tot nu toe met nauwkeurig spel. Het wachten is nu op de jongens.

Andries Visser