Siebren op de weg terug?

Jeugdcompetitie ronde 7

Siebren Frolich, de laatste maanden geplaagd door onbegrijpelijke blunders, heeft afgelopen donderdag eindelijk weer eens een correcte partij afgeleverd. Marcel Geschiere werd het slachtoffer. Siebren kwam met zijn dame en torens de stelling van Marcel binnenvallen en Marcel werd eenvoudig overrompeld. Vorige week werd hier nog gesproken van het Siebren syndroom, op de schaakvereniging werd daarna nog wat nagepraat over wat het syndroom precies inhoudt. De omschrijving luidt als volgt: "Het syndroom bestaat uit het weggeven van een willekeurig stuk (hoeft dus niet perse de dame te zijn ) dat je daar een zodanige geestelijke opdoffer van krijgt, dat je er de rest van de partij niet meer bovenop komt."

Siebren Frolich

Gelukkig wordt er ook nog normaal geschaakt op de schaakvereniging. Een illustratie daarvan was de partij tussen Ingmar en Mirjam Visser. Ingmar speelde een prima partij met een loperoffer op h6, waardoor Mirjam geforceerd mat liep.
De partij tussen Erwin Hendriks en Dick Wijker verliep voor Erwin niet al te best. Erwin wilde in het begin van de partij Dick al een loper cadeau doen, maar Dick weigerde dat. Erwin, toch wel een beetje onder de indruk om tegen Dick te spelen, gaf daarna een paard cadeau. Daarna herpakte Erwin zich en begon serieus tegenspel te geven. Helaas, het verloren paard was een te groot verlies geweest.
Gentleman Iwan Cordia had met Vera Wu weinig problemen. Geconcentreerd won hij eenvoudig de partij.
De partij tussen Rick Mussche en Nigel Verweij was een ongelijke. Rick die te laag op de ranglijst staat, was eenvoudig te sterk voor de pas 7-jarige Nigel.
Thomas Otte moest het opnemen tegen Wim Dijkman. Wim die de afgelopen weken goed presteert, won de dame van Thomas. Thomas die waarschijnlijk geen zin had in een kat en muis spel gaf op.
Wouter Dekker won op een goede manier van Zev Joosten. Wouter viel de koningstelling van Zev binnen. Zev die ook wat dreigingen had ingebouwd, kwam telkens een tempo te kort. Wouter zette Zev uiteindelijk mat.
De partij tussen Koen Christiaan en Kai Swier leek een spannende te worden. Koen nieuw op de vereniging en goed spelend, Kai niet in zijn beste vorm. Maar ook bij schaken blijkt dat voorspellen zeer hachelijk is. Kai won eenvoudig de partij.
Denny Verweij leek tegen Thomas Pruiksma geen enkel probleem tegen te komen, totdat het pat om de hoek kwam kijken.
Verder won Chris Pruiksma van Tim Boudesteijn.

Andries Visser