Dick Wijker winterkampioen bij Kijk Uit

Jeugdcompetitie ronde 17

Bij de jeugdclub Kijk Uit ligt Dick Wijker op schema om voor de vierde keer op rij kampioen te worden. Dick sloot de eerste seizoenhelft af met 14 overwinningen en slechts 2 nederlagen. De overwinningen kwamen meestal vrij eenvoudig tot stand. Daar tegenover stond 2x verlies tegen Nina Schumacher en Ingmar Visser, spelers uit de top van de ranglijst. Ditmaal moest Dick het opnemen tegen Wouter Dekker. Wouter die dacht Dick tuk te hebben met een dubbele aanval, kreeg daarop een vreselijke vork op dame en koning zodat Wouter zijn eventuele hoop op een goed resultaat meteen kon laten varen. Eenvoudige winst voor Dick.
De directe concurrent van Dick, Ingmar Visser, deed het tegen Sean Peters rustig aan. Sean ging de fout in door zijn paard op c3 te laten slaan door de loper met dubbele aanval op koning en toren. Daarna speelde Ingmar het rustig uit. Sean's enige hoop was pat maar dat bleek toch een beetje te veel van het goede. Door dit resultaat heeft Ingmar nog steeds op een achterstand van anderhalf punt zodat de strijd om het kampioenschap spannend blijft.
Zev Joosten zorgde voor een stunt door Mirjam Visser op remise te houden. Eigenlijk staat dit er verkeerd want Zev had duidelijk de beste papieren om te winnen. Zev leek met een toren meer, eenvoudig de winst te pakken. Maar daarna begon Mirjam pionnen te snoepen en Zev moest de kwaliteit geven om promotie tegen te gaan. Remise dus. Zeer duur puntverlies voor Mirjam en een dik verdiend half punt voor Zev, die nog in een hevige strijd verwikkeld is om de eerste plaats in groep 2.

Zev Joosten zorgde voor een stunt door Mirjam Visser op remise te houden

Melissa Cordia tegen Jasper Weber werd al in het begin beslist in het voordeel van Jasper toen hij de dame van Melissa buit maakte. Jasper heeft zich na een wat aarzelende start prima hersteld en staat op een solide zesde plek, met de toppers nog steeds in zicht.
Rick Mussche leek van Iwan Cordia te winnen toen hij een kwaliteit voorkwam, maar wat Iwan de laatste weken steeds overkwam gebeurde nu zijn tegenstander. Rick gaf op zijn beurt weer wat materiaal weg en zo kon Iwan de winst gemakkelijk naar zich toetrekken.
Koen Christiaan tegen Kai Swier werd eenvoudig gewonnen door Kai. Voor Kai kwam dit zeer goed uit, want Kai is inmiddels diep afgedaald op de ranglijst. Het wachten is dan ook op de tweede helft van de competitie.
Voor Siebren Frolich geldt eigenlijk hetzelfde. Siebren won dan wel van Mark Scholten maar beide heren zagen een aftrekschaak over het hoofd, waarbij Siebren toch echt zijn dame had verspeeld. Siebren mocht zijn handen dicht knijpen dat Mark het niet zag.
Verder was er nog de eerste overwinning van Tim Boudestein. Tim zette Gizem Erdogan mat, zodat Tim de eerste helft van het seizoen prima afsloot.
Volgende week is er geen jeugdschaak, zodat donderdag 6 januari onze volgende clubavond is.

Andries Visser