Schaken wint het van de avondvierdaagse

Jeugdcompetitie ronde 39

In tegenstelling tot andere jaren tijdens de vierdaagse was de opkomst bij het schaken niet of nauwelijks beïnvloed door de jaarlijkse wandeltocht door de gemeente Velsen. Er waren 18 jeugdspelers op de club, wat een zeer redelijke opkomst is voor de zomermaanden. Gestreden werd er weer tot op het bot.
De meest in het oog springende partij was die tussen Dick Wijker en Ingmar Visser. Dick die speciaal een revanche had aangevraagd om de nederlaag van enige weken geleden te wreken, slaagde er opnieuw niet in om van Ingmar te winnen. Na een gelijk opgaande strijd waarin Ingmar een loper won en Dick daarvoor twee pionnen incasseerde met een redelijke kans op promotie, leek het regelrecht op remise uit te draaien Echter in het eindspel, het speelterrein van Ingmar, gaf Dick een pion weg en Ingmar profiteerde optimaal door opnieuw de winst te pakken.
Zus Mirjam verging het heel wat minder in haar partij tegen Nina Schumacher. In een soort van gezellig onderonsje kwam Mirjam in hevige tijdnood, en dat kon niet goed gaan. Nina pakte de winst.

Kai Swier won van Sean Peters met een knap torenoffer

Ercan Efe deed naar eigen zegge een mindere zet waardoor Chris Pruiksma de winst kon pakken met een mataanval.
Vera Wu vergaloppeerde zich tegen Gizem Erdogan in een gewonnen eindspel. Vera zette Gizem pardoes pat (niet de eerste keer dit seizoen dat Vera dit overkomt).
Julian Lastdrager had een makkelijke avond tegen Juriaan Toning. Al in een vroeg stadium won Julian een toren en besloot zijn aanval met een knap mat.
Wouter Dekker, goed uitgerust van een vakantie, gaf Thomas Otte geen enkele kans. Allerlei materiaal werd er door Wouter gewonnen en geconcentreerd speelde hij het uit.
Zev Joosten kwam een maatje tekort tegen Siebren Frolich. Met een soort van omsingeling van de vijandelijke veste zette hij Zev volledig klem en won betrekkelijk eenvoudig de partij.
Wim Dijkman deed nu waarop het al een tijdje wachten is: een betere stelling verzilveren in winst. En dat lukte Wim nu wel tegen Koen Christiaans, de leider van groep 2.
Sean Peters tegen Kai Swier was een heel spannende partij waarin Sean een paard offerde voor de aanval, en Sean naar eigen zeggen mat miste. Kai nam daarna het initiatief over. Met een stuk meer veroverde hij de dame van Sean die in hevige tijdnood beland was en kon de partij met een knap torenoffer afmaken.

Andries Visser