Mark Scholten voert de spanning in groep 2 op

Jeugdcompetitie ronde 42

Mark Scholten is na zijn overtuigende overwinning tegen Zev Joosten samen met Koen Christiaans aan de leiding gekomen. Tijdens zijn partij tegen Zev kwam hij in een gewonnen eindspel terecht met koning + dame tegen koning en klaarde dat klusje eenvoudig. Een welkome bijkomstigheid voor Mark was dat Koen Christiaans het niet kon bolwerken tegen Gregory van den Ende. Gedegen voerde Gregory zijn tegenstander naar mat. Zodat met nog twee rondes te gaan Mark en Koen de beste papieren hebben om de eerste plaats in groep 2 te bemachtigen en Zev Joosten op het vinkentouw zit.

Mark Scholten deelt samen met Koen Christiaans de koppositie in groep 2

De strijd in groep 1 om de eerste plaats is nog niet helemaal beslist. Dick Wijker bezit de beste papieren om zijn concurrent Ingmar Visser achter zich te houden. Beide heren hebben echter afgesproken de laatste 2 rondes van dit seizoen tegen elkaar te spelen. Als Ingmar beide partijen wint komt hij op gelijke hoogte met Dick en volgt er een beslissingsmatch. Beide heren wisten ook deze ronde hun partij te winnen. Dick won na een gelijk opgaande strijd tegen Nina Schumacher een paard en dit kleinood buitte hij zo uit dat hij in een gewonnen eindspel terecht kwam. Ingmar deed tegen Kai Swier ongeveer hetzelfde, lange tijd ging de strijd gelijk op totdat Kai een fout maakte en zijn stelling als een kaartenhuis in elkaar zakte.
Sean Peters speelde tegen Jasper Weber een knappe partij. Sean liet zien dat het spelen met 'ezelsoren' niet echt verstandig is (ezelsoren zijn pionnen op a3 en h3). Sean sloeg de pion van Jasper op h3 en dat kon de stelling van Jasper niet verdragen (hij had kort gerokeerd). Sean won daarna met een mataanval.
Iwan Cordia en Siebren Frolich speelden een lange partij waarin er nogal wat fout ging. Iwan miste mat en even later ook nog een penning van de koning en dame op de lange diagonaal waardoor de dame van Siebren verloren zou gaan. Daarna begon Iwan wel materiaal te veroveren en kwam in een gewonnen eindspel terecht waarin hij Siebren mat zette.
Nieuwkomer Sander Raphael moest het opnemen tegen Mirjam Visser. Sander liet zien dat hij van de schaaklessen van Patrick de Koning veel heeft opgestoken. Nadat hij met een knappe aanval Mirjam in het nauw had gebracht, worstelde Mirjam zich onder de druk vandaan en met een slim zetje won Mirjam de partij.
Broer Patrick Raphael, ook voor het eerst op de vereniging, bond de strijd aan met Melissa Cordia. Een foutieve zet van Patrick waardoor hij zijn dame verloor, leek de partij al in vroeg stadium te beslissen, maar Patrick vocht voor wat hij waard was en pas na een half uur kon Melissa opgelucht ademhalen.
Wim Dijkman won heel eenvoudig van Thomas Otte. Nadat Thomas al in het begin al wat materiaal was kwijtgeraakt besloot hij alles maar weg te geven. (Volgende keer de partij gewoon opgeven.)
Ruben van de Poel en Vincent Geschiere speelden een onderhoudende partij waarin de strijd gelijk opging. Zo gelijk dat de beide heren besloten tot zetherhaling, remise dus.
Ook Ercan Efe en Tim Boudesteijn kwamen remise overeen. Niet door zetherhaling maar u raadt het al: pat!. Nadat Ercan al het materiaal van Tim had gewonnen, ging hij wat al te enthousiast op zoek naar mat.
En de derde remise van de avond kwam op conto van Chris Pruiksma en Gizem Erdogan. Chris leek Gizem in een hoekje te hebben gedreven, maar ook Chris besloot tot zetherhaling.

Andries Visser