Rustig begin bij jeugd Kijk Uit

Jeugdcompetitie ronde 1

Na een lange zomervakantie heeft de jeugd van Kijk Uit de schaakstukken weer uit de kast gehaald. Het is na een lange vakantie voor de meesten onder ons altijd even wennen en zo ook voor de jeugdspelers.
Na de prijsuitreiking voor de winnaars van het vorig seizoen, werden de degens gekruist.

De prijswinnaars van vorig jaar: Mirjam Vissser, Marcel Geschiere, Dick Wijker en Ingmar Visser. Zev Joosten, winnaar van groep 2, ontbreekt op de foto.

Thomas Otte zorgde al meteen voor een verassing door Wim Dijkman in het begin van de partij te overmeesteren met een goed uitgevoerde mataanval. Wim, in allerijl naar de schaakvereniging gekomen vanuit zijn voetbalclub, was waarschijnlijk nog niet helemaal bij de les. Mark Scholten was het in ieder geval wel, want hij ging vrolijk door op de wijze die hem vorig seizoen bijna de titel in groep 2 bezorgde. Mark speelde tegen Tymon Ruijs op het herdersmatje en warempel, ook nu had Mark succes.
De beide krijgsheren Dick Wijker en Ingmar Visser kennen elkaar op het schaakbord inmiddels van haver tot gort. Vele partijen hebben zij onderling al uitgevochten, waarbij het evenwicht altijd ruim aanwezig was. Ditmaal niet. Dick hield zijn tegenstander ditmaal stevig onder druk. Ingmar kon niet rokeren en had al zijn stukken rondom zijn koning geposteerd. Als een briljant strateeg opende Dick de aanval over de zijkanten en Ingmar moest het verlies van 2 pionnen toestaan. Daarna liep Ingmar ook nog eens in een penning en kon opgeven.
Mirjam Visser en Marcel Geschiere, beiden nog een beetje overvallen door het nieuwe schoolseizoen besloten tot remise. Na wat aanvankelijk begon als een open partij, waarin Mirjam als eerste de kwaliteit van Marcel won, imiteerde zij even later haar broer Ingmar door ook in een penning te lopen. Beiden besloten daarna wijselijk de vrede te tekenen.
Nina Schumacher begon uitstekend aan het nieuwe schaakseizoen. Al in het begin won zij materiaal van Iwan Cordia en bouwde dat gedegen uit en kon de eerste winstpartij bijschrijven.
Ook Kai Swier kende geen twijfel. Al in het begin van de partij zette hij Rick Mussche onder zware druk en ondanks nog wat verzet van Rick drukte Kai door en zette Rick mat.
Nieuwkomer Boy Wu moest het opnemen tegen Vincent Geschiere. Een boeiende partij ontspon zich, waarin Boy zeer geconcentreerd spelend allerlei materiaal van Vincent won. Vincent echter loerde op de open lijnen en zette een keurige mataanval met dame en toren in. Die aanval werd Boy teveel en hij liep mat.
De mooiste en langste partij deze avond werd gespeeld tussen Sean Peters en Siebren Frolich. Nadat eerst Siebren materiaal had gewonnen, zette Sean een zeer knappe aanval op waarin zijn paard een spoor van vernietiging zou achterlaten. Siebren doorzag dat en moest zijn gewonnen materiaal teruggeven om grote schade te voorkomen. Voor Sean begon de tijd echter te dringen, maar toch wist hij Siebren nog materiaal afhandig te maken. Toen Sean zich in een volledig gewonnen positie had gemanoeuvreerd ging hij door zijn vlag. Zonde, maar ook tijd is een aspect van het schaakspel.
Dat schaken ook met kunst te maken bewezen Ruben van der Poel (die een bye had) en Patrick de Koning die wat oefenpotjes speelde, en waarin beide spelers steeds mooiere matvarianten op het bord toverden.

Andries Visser