Familie Dijkman heeft prima schaakavond

Jeugdcompetitie ronde 23

Vier families van twee schakers kent het jeugdschaak. Het is altijd een prestatie op zich als beide spelers winnen. Ditmaal was het de beurt aan Anne en Wim Dijkman. Anne nog niet zo lang lid, won na eerder twee remises te hebben gespeeld haar eerste partij op de schaakvereniging. Dit ging ten koste van Tim Boudesteijn die in een matweb verstrikt raakte. Broer Wim speelde tegen Bart Mussche en ging met paard en loper vol in de aanval op de koningsvleugel van Bart. En daar kwam Bart niet zonder kleerscheuren vanaf. De schade was zo groot dat Wim daarna de partij kon uitschuiven naar winst. Ook broer Rick Mussche had het niet mee. In zijn partij tegen Mark Scholten leek het aanvankelijk nog wel goed te komen met Rick, maar steeds kon de beslissende zet net niet gedaan worden. Totdat Mark het heft in handen nam en de partij in winst kon omzetten en zo nog steeds volop in de race is met Gregory van den Ende om de eerste plaats in groep twee. Gregory kon het niet bolwerken tegen Marcel Geschiere al zag het er aanvankelijk heel ander uit. Gregory won de dame van Marcel en leek op rozen te zitten. Maar al gauw bleken er venijnige stekels aan te zitten. Gregory verloor op zijn beurt de dame en daarna was de pijp leeg bij Gregory. Winst voor Marcel. Het broertje van Marcel, Vincent, had Ruben van der Poel als tegenstander. Ruben de afgelopen weken ongelukkig op het schaakbord, raapte al zijn schaakkennis bijeen en dat was teveel van het goede voor Vincent.

Wim en Anne Dijkman wonnen beiden hun partij

En ook de familie Visser kwam er niet zonder kleerscheuren vanaf. Ingmar had het tegen Kai Swier moeilijk en toen Kai een pion won leek zich een sensatie af te tekenen. Maar helaas voor Kai liep hij in een paardvork, wat hem de dame kostte en uiteraard de partij. Zus Mirjam Visser had niet zoveel geluk. Al verlaat door een kapotte versnellingskabel en een onwillige knoop, kreeg ze Nina Schumacher als tegenstandster. Nina liet er geen gras over groeien en in mum van tijd stond zij een toren en loper voor. Terwijl Mirjam nog een wanhoopsaanval probeerde was de stand hopeloos en pakte Nina de punten.
Thomas Otte zorgde voor de grootste stunt van de avond door de koploper in groep drie, Ramon Wonink, te verslaan. Felle koningsaanvallen over en weer kenmerkte het spel van beide heren. Thomas was er echter wat eerder bij en zette Ramon mat.
Boy Wu had zeer weinig zetten nodig om Tom Noordzij te verslaan. Met een herdersmatje haalde Boy de overwinning binnen. Debutant Koen van de Velde moest het opnemen tegen Tymon Ruijs. Na een gelijkopgaande partij verloor Tymon in korte tijd twee stukken en dat buitte Koen knap uit en won zo zijn eerste partij op de vereniging.
Thomas Lichtendaal behaalde een knappe overwinning op Gizem Erdogan en Dick Wijker maakte het Iwan Cordia bijzonder lastig met een paard. Iwan dacht er lang over na maar pionverlies bleek onvermijdelijk. De pion achterstand en het tijdverlies deden Iwan uiteindelijk de das om.

Andries Visser