Strijd om kampioenschap lijkt beslist

Jeugdcompetitie ronde 39

Een topdag van Rick Mussche tegen een off-day van Ingmar Visser heeft er voor gezorgd dat de jeugdkampioen voor dit seizoen al zo'n beetje kan worden opgeschreven in de analen van de geschiedenis van schaakclub Kijk Uit. De partij begon al zeer goed voor Rick, hij won een stuk en Ingmar probeerde te forceren, daarbij vergat hij totaal zijn verdediging. In een poging om met een paardvork een toren te verschalken zag hij over het hoofd dat Rick mat in één dreigde. Een verrassende winst voor Rick.
Concurrent Dick Wijker moest het opnemen tegen Mirjam Visser. Alleen in de opening kon Mirjam Dick bijbenen. Een goede aanval van Dick op de koningstelling van Mirjam werd door haar niet op het juiste gevaar ingeschat en toen zij het beschermende paard weghaalde, was het dan ook snel gedaan met de stelling en Mirjam gaf wijselijk op.

Mirjam Visser kon haar broer niet helpen en verloor van Dick Wijker

Ook Boy Wu had niet echt zijn dag. De warmte van de dag beviel hem niet en toen hij hoorde dat hij tegen zijn 'angstgegner' Vincent Geschiere moest, wist hij zeker dat dit zijn dag niet zou worden. Op het schaakbord veroverde Vincent veel materiaal en uiteraard daarmee de partij.
Pieter Rebel behaalde zijn eerste overwinning op de club. Gizem Erdogan werd slachtoffer van deze dadendrang, alhoewel in het begin van de partij Gizem goede kansen kreeg. Daarna sloeg de partij om en Pieter pakte de punten.
Barry Broek zag erg op tegen zijn tegenstander Tymon Ruijs. Maar al heel snel bleek dat Barry in grote vorm stak en Tymon op vakkundige manier de punten afhandig maakte.
Ook Daan Koetzier begint steeds beter te schaken. Ditmaal versloeg hij Thomas Rebel die zijn eerste vijf partijen op de club won en vorige week pas zijn eerste nederlaag incasseerde. Nu dus het tweede verlies voor Thomas. Daan daarentegen pakte zijn zevende overwinning in negen partijen, een prima prestatie.
Koen van de Velde kon het niet bolwerken tegen Roelof Stikker. Roelof zette een prima matnetje op het bord.
Tom Noordzij speelde een lange partij tegen Bart Mussche. Tom vol in de aanval zocht naar het gat in de verdediging van Bart. Uiteindelijk liet Bart een steekje vallen en Tom was er als de kippen bij om te profiteren en zette Bart mat.
De partij van de dag was die tussen Ruben van der Poel en Nina Schumacher. Een zeer goed gespeelde partij van Ruben, die Nina met allerlei penningen bestookte. Het was dan ook niet verwonderlijk dat Ruben in het eindspel een loper voorkwam. Beiden hadden echter ook nog een toren en Nina had twee pionnen meer. Daarna deed Ruben de twijfelachtige zet om de torens af te ruilen. Nina ging daarop in en bracht met haar koning een pion aan de o zo gewenste overkant, wat natuurlijk de winst inhield.

Andries Visser