Nieuwe lichting schakers klopt aan de deur

Jeugdcompetitie ronde 41

Zoals bij elke sport komt er eens in de zoveel tijd een nieuwe talentvolle generatie in beeld. Dit jaar lijkt er bij schaakclub Kijk Uit zo’n ontwikkeling plaats te vinden. Er heeft zich een groep schakers aangemeld die als zij hun ontwikkeling van de eerste maanden voortzetten, zich over niet al te lange tijd met de lokale top kan meten.
Een van die schakers is Daan Koetzier die wekelijks beter begint te spelen. Deze keer werd Ruben van der Poel het slachtoffer van Daan. Een paar dubbele aanvallen van Daan waren genoeg om het verzet van Ruben te breken, waarna Daan het afmaakte met een mataanval.
Een ander talent is Thomas Rebel die ondanks zijn jonge leeftijd over een enorme strijdlust op het bord beschikt. Vincent Geschiere moest lijdzaam toezien hoe Thomas met toren en loper de verdediging van hem uit elkaar speelde en de partij naar zich toetrok.
Ramon Wonink, even een aantal weekjes niet op de club geweest, bleek het schaken nog niet verleerd te zijn. Na een splijtende aanval op f2 kwam Julian Lastdrager niet meer in de partij en pakte Ramon de punten.
Roelof Stikker behaalde een overwinning op Boy Wu. Boy werd steeds meer materiaal afhandig gemaakt en Roelof profiteerde daar optimaal van.
Koen van der Velde speelde een goede partij tegen Bart Mussche. Zo goed dat Koen er met de overwinning vandoor ging.
Mark Scholten haalde weer eens zijn specialiteit van stal: namelijk het herdersmatje. Rick Mussche werd er de dupe van.
Tim Boudesteijn had in het voorafgaande trainingspartijtje van Pieter Rebel gewonnen. Dat het voor het 'echie’ toch anders is ervoer Tim. Pieter behaalde de zege.
Barry Broek en Chris Pruiksma hadden beiden na een het schaakgevecht alleen hun koning nog op het bord. Remise dus.
Maurits van Rees ging op volle oorlogssterkte Tymon Ruijs te lijf. Nadat de kruitwolken van het bord waren opgetrokken, kon Tymon concluderen dat Maurits de overwinning had gepakt.

Nieuwkomer Maurits van Rees won van Tymon Ruijs

Anne Dijkman en Gizem Erdogan hielden elkaar lange tijd in evenwicht. Zo lang dat er moest worden uitgevluggerd. Gizem was degene die door haar vlag ging. Winst voor Anne.
Gregory van den Ende had het heel moeilijk tegen Wim Dijkman, zo moeilijk dat hij een toren achterkwam. Gregory schoof echter zijn centrumpionnen goed door en creëerde een vrijpion. Die was door een paar goede zetten van Gregory niet meer te verdedigen door Wim. Uiteindelijk toch nog de winst naar Gregory.
Het duel tussen Dick Wijker en Ingmar Visser, waarbij bij winst voor Ingmar nog een kleine mogelijkheid op het kampioenschap was, werd gewonnen door Dick. Nadat beide heren elk met vijf pionnen en een koning remise stonden, probeerde Ingmar in een alles of niets poging de boel te forceren. Dat liep dus niet goed af voor Ingmar. En kan Dick zich voor vijfde maal op rij kampioen noemen. Een hele mooie prestatie van Dick.

Andries Visser