Een vreugdedans bij het schaken

Jeugdcompetitie ronde 44

De competitie loopt langzaam op zijn einde en de meeste prijswinnaars zijn al bekend. Toch is er nog wel degelijk plaats voor emotie. Zo ook in de partij tussen Gregory van den Ende en Ingmar Visser. In een redelijk evenwichtige stelling kreeg Gregory de ruimte om iets met zijn vrijpion te doen. Gregory buitte dat prima uit en Ingmar moest groot materieel in leveren. Dat was voor Gregory voldoende om de verrassende winst te pakken. Daarop volgde bij Gregory de ontlading om na zijn overwinning een complete vreugdedans op te voeren.

Gregory voerde een vreugdedans uit na zijn overwinning op Ingmar

Bij twee andere partijen was de uitslag al heel snel bekend. Maurits van Rees boekte zijn vijfde overwinning op rij. Thomas Rebel liep in een variant van het herdersmatje. Maurits is sinds zijn komst op de schaakclub nog ongeslagen, een knappe prestatie.
Dick Wijker liet Ramon Wonink in een aftrekaanval lopen. Hierdoor ging de dame van Ramon verloren en uiteraard de partij.
Nina Schumacher won materiaal van Marcel Geschiere en daarna liet zij zien dat ze een grote aanleg heeft om iemand mat te zetten. In een razend tempo werd Marcel in een situatie van mat in twee gemanoeuvreerd: winst voor Nina.
Julian Lastdrager en Rick Mussche verpeelden beiden hun dame in de opening. Daarna ontstond een gelijkopgaand eindspel. Rick had echter zijn loper goed geposteerd en die bracht uiteindelijk de beslissing in het voordeel van Rick.
Tom Noordzij behaalde een knappe overwinning tegen Daan Koetzier, een mataanval werd Daan teveel.
Na Rick won ook Bart Mussche zijn partij. Tegen Roelof Stikker hield hij goed het initiatief en won materiaal. Daarna kon Bart de partij winnend afsluiten.
Boy Wu moest het opnemen tegen zijn 'angstgegner' Vincent Geschiere. Al bij aanvang van de partij verloor Boy zijn dame en won Vincent daarna stuk op stuk en natuurlijk de partij.
Jeffrey Verdikt speelde tegen Barry Broek. Nadat Jeffrey vorige week zijn eerste partij op de club had verloren, nam hij nu revanche op zichzelf. Winst voor Jeffrey.
Pieter Rebel moest het opnemen tegen nieuwkomer Stef Brouwer. Na een wat ongebruikelijke opening: 1 e4 e5 2 d4 d5? - laten we het maar houden op het toppunt van symmetrie - trok Pieter uiteindelijk de winst naar zich toe.
Nadat al dit krijgsgevoel is er volgende week de laatste competitieronde van het seizoen om dan op 7 september met frisse uitgeruste denkramen er weer tegen aan te gaan.

Andries Visser