Gezellige drukte bij jeugd schaakclub Kijk Uit

Jeugdcompetitie ronde 7

Donderdagavond is de vaste avond voor de in schaken geïnteresseerde jeugd. Deze editie waren er 25 kinderen die hun schaakkunsten op het bord hebben laten zien. Gewoonte getrouw waren er ook nu weer genoeg opmerkelijke schaakcapriolen te bewonderen.
De eerste schaker die een trucje uit de mouw schudde was Stef Brouwer. Hij liet Chris al na enkele zetten het nakijken door hem mat te zetten. Voor Stef een welkome overwinning, want het is zijn eerste dit seizoen.
Ingmar Visser speelde sterk tegen Ramon Wonink. Al vroeg in de partij won Ingmar een stuk, om daarna met een aantal stukken de stelling van Ramon binnen te vallen. Deze aanval was voldoende want Ramon liep mat.
Dick Wijker had heel veel moeite met Maurits van Rees. In het begin won Dick een loper maar Maurits kwam sterk terug door een kwaliteit te winnen. Daarna ontpopte zich een bezienswaardig partijtje schaak waarin uiteindelijk Dick de punten kon bijschrijven.
Nina Schumacher kwam met haar dame in de koningstelling van Mark Scholten. Dat leidt meestal tot kommer en kwel, zo ook deze keer en Mark kon opgeven.
Thomas Rebel zorgde voor de grootste verrassing deze avond. De koploper van groep drie moest het opnemen tegen Wim Dijkman. Thomas won allerlei materiaal en kwam even in het nauw toen hij een foutieve damezet deed, maar een gepromoveerde pion maakte alles meer dan goed. En Thomas pakte de punten en een hele knappe zesde plaats op de ranglijst.

Thomas Rebel won knap van Wim Dijkman en steeg naar de 6e plaats

Barry Broek ging tegen Daan Koetzier sterk van start, al in het begin van de partij won hij een toren. Daarna was het Daan die de dame van Barry verschalkte en de partij leek in het voordeel van Daan te gaan. Maar de koek was nog niet op, Daan deed zijn dame cadeau. En nu was het Barry die in een gewonnen eindspel kwam. Barry vergat echter zijn koning erbij te betrekken en de wedstrijdleiding kon na ontelbare zetten niets anders besluiten om de partij remise te geven.
Ben Eppink moest het deze week opnemen tegen Boy Wu. Ben trof het niet want Boy had een goede dag. Met prima spel sloeg hij de koningsvleugel van Ben open en dreef de koning van Ben naar het midden van het bord, waar hij hem mat zette.
Pieter Rebel zag in zijn partij tegen Tom Noordzij een paard over het hoofd, waardoor hij zijn dame verloor. Daarna was de partij in feite gespeeld. Tom zette de partij netjes om in winst.
Koen van de Velde had tegen Anne Dijkman zwaar materiaal gewonnen. Twee torens en een dame. Dit was voor Koen voldoende voor zijn overwinning.
Bij Thomas Otte en Kirsten Broek was het 'van dik hout zaagt men planken'. Heel veel materiaal won Thomas en daarna de partij.
Jordy van den Berg moest ervaren dat Vincent Geschiere op de weg terug is. Vincent boekte zijn derde overwinning op rij.
Gregory van den Ende won al snel materiaal van Roelof Stikker, bouwde dat routineus uit en besloot al dit fraais met een winstpartij.

Andries Visser