Nieuwkomers doen het goed

Jeugdcompetitie ronde 25

Donderdagavond waren er 27 schakertjes op komen draven bij de jeugd van schaakclub Kijk Uit. Omdat dit een oneven aantal is heeft er altijd iemand een vrije ronde. Dit keer was dat Thomas Lichtendaal.
Zijn naamgenoot, Thomas Otte, had ook beter een vrije ronde aan kunnen vragen, want Vincent Geschiere was na het middenspel heer en meester op het bord zodat Thomas met lege handen huiswaarts kon. Ook Boy Wu Wonder bleef ditmaal niets bespaart. Nadat hij zijn dame verkeert had geposteerd werd dit een prooi voor Mees Kuipers die het karwei netjes afmaakte.
Ben Eppink tegen Kirsten Broek werd een vrij makkelijke overwinning voor Ben. Kirsten deed een paar stukken in de uitverkoop en Ben profiteerde daar optimaal van. Haar broer Barry Broek deed het aanzienlijk beter. Tegen Koen van de Velde kwam hij met een lichte voorsprong in het eindspel terecht, maar aangezien Koen eerder weg moest besloten de heren tot een gelijkspel.

Nieuwkomer Stef Ton won zijn eerste partij tegen Gizem Erdogan

Thomas Rebel moest het opnemen tegen Ramon Wonink. Dit was een van de mooiste partijen deze avond. Helaas voor Thomas trok Ramon dit keer aan het langste eind. Mark Scholten, nog in de ban van het afgelopen schoolschaaktoernooi, wist zijn goede spel voort te zetten tegen Daan Koetzier. Wat Daan ook nog op het bord toverde, Mark had de goede tegenaanvallen en pakte dan ook het volle punt. Ook Wim Dijkman had zijn vorm nog te pakken tegen Gregory van den Ende. Na het halve bord leeg te hebben gespeeld, kwamen ook deze heren tot een vredesakkoord, remise dus.
Uit de top vijf van de jeugd speelde Nina Schumacher tegen Maurits van Rees. Nina had in het eindspel nog loper en dame tegen twee torens en vier pionnen. Na een goede afruil voor zwart kon Maurits promoveren met zijn a-pion om zo de zege binnen te halen. Ruben van der Poel pakte weer eens een punt, ditmaal ten koste van Pieter Rebel. Deze doorzag een koningsaanval niet helemaal goed, en daarna was het pleit voor Pieter snel beslecht.
Nieuwkomer Stef Ton deed heel goede zaken door zijn eerste partij tegen Gizem Erdogan in winst om te zetten. Hij kwam zoveel materiaal voor, dat er geen houden meer aan was en Gizem haar koning omgooide.
Anne Dijkman mocht het met wit proberen tegen Menno Jaspers. Waarschijnlijk zat Anne met haar gedachten al bij de paashaas, want ze deed echt alles in de uitverkoop. En daar Menno op schaakgebied liever neemt dan geeft, was het heel snel over voor Anne. Maar één ding heeft ze geleerd van Bassie & Adriaan: "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen."
Iemand anders die totaal werd overspeeld was Tom Noordzij. Alles wat hij probeerde mislukte en Roelof Stikker heeft weinig hoeven doen om zoveel materiaal te pakken, dat ook Tom vrij snel op kon geven. Roland de Bruyn wist zijn score van vorige week te verdubbelen tegen Jordy van den Berg. Dat dit pas de tweede wedstrijd was van Roland zegt wel iets over zijn schaakcapaciteiten. Tegen allen zeg ik: "Blijven spelen en blijven oefenen, dan komt de winst vanzelf wel een keer."

Patrick de Koning