Bliksemstart Guido de Waal

Jeugdcompetitie ronde 32

De laatste tijd zijn er een aantal nieuwkomers bij de schaakclub gekomen, die de eerste weken een imposante rij overwinningen op hun naam schrijven. Een daarvan is Guido de Waal, die donderdagavond zijn vierde zege op rij pakte. In zijn partij tegen Jordy van den Berg zette hij flink druk met zijn dame en twee torens op de niet gerokeerde koning van Jordy. En zoals wel vaker in het edele schaakspel stort een verdediging uiteindelijk wel in elkaar, als er maar genoeg druk wordt gezet.

Guido de Waal pakte zijn vierde zege op rij

Menno Jaspers, ook iemand die als een speer begon, heeft het op het ogenblik wat moeilijker. Tegen Koen van de Velde vergat hij de laatste rij, waar hij prompt mat werd gezet. Gizem Erdogan bewees dat haar overwinning van vorige week geen toevalstreffer was want nu werd Kirsten Broek met dame en toren mat gezet.
Een speler die overwinningen op rij blijft boeken is Ingmar Visser, ditmaal alweer zijn twaalfde. In snel tempo werd Daan Koetzier met dame en loper van eventuele illusies ontdaan. Na een paar nederlagen te hebben geleden herstelde Ramon Wonink zich. Tegen Thomas Rebel won hij al snel de dame en speelde het daarna vakkundig uit. Maurits van Rees deed het tegen Mark Scholten rustig aan, won enkele pionnetjes en dacht met een mooie aanval de partij te beslissen. Een inschattingsfoutje verhinderde dat, maar uiteindelijk won Maurits toch zijn partij. Roelof Stikker won veel materiaal van Wim Dijkman, die op een gegeven moment de zinloosheid van het doorspelen zag en de partij wijselijk opgaf. Boy Wu won nu eens van zijn 'angstgegner' Vincent Geschiere. In een mum van tijd had Boy Vincent mat gezet. Barry Broek hield de aansluiting in groep drie door van Tom Noordzij te winnen. Mees Kuipers verraste Thomas Otte door met dame en loper Thomas mat te zetten. Ben Eppink versloeg Roland de Bruin. Thomas Lichtendaal deed hetzelfde met Anne Dijkman en Fanuel de Klark dacht af en toe Bas Lefeber mat te hebben gezet, totdat het feit er eindelijk lag.

Andries Visser