Dames in de aanbieding

Jeugdcompetitie ronde 36

Bij de jeugd van schaakvereniging Kijk Uit zijn afgelopen donderdag een groot aantal dames weggegeven. Thomas Rebel was de eerste, met een ongelukkige manoeuvre verloor hij zijn dame waardoor Daan Koetzier een nuttige overwinning kon behalen.
Ook Roelof Stikker verslikte zich in zijn dame. Hij zette haar pardoes op een verkeerd veld waarna Ingmar Visser geen moeite meer had om de zege binnen te halen.
De meisjes Anne Dijkman en Gizem Erdogan waren zusterlijk bezig, want nadat Anne haar dame had verloren deed Gizem hetzelfde. Zonder dames op het bord bleek Gizem dit keer de sterkste.
Marco Wellinga had het verzoek geopperd om tegen zijn klasgenoot Tom Noordzij te mogen spelen. Marco speelde pas zijn derde partij op de schaakclub, en dat bleek tegen de jarenlange ervaring van Tom te weinig, Over de h-lijn plaatste Tom een geweldige aanval en Marco liep mat.

Marco Wellinga kwam nog iets te weinig routine te kort tegen Tom Noordzij

Stef Ton ligt goed op koers. Van de acht partijen die heeft gespeeld won hij er zeven. Donderdagavond moest Guido de Waal zijn meerdere erkennen in Stef, die in een gewonnen toreneindspel terecht kwam.
Voor Maurits van Rees tegen Dick Wijker is het verhaal van de laatste partijen "net niet". Maurits verzuimde zijn toren in de stelling van Dick te brengen zodat Dick zijn pion meer optimaal kon benutten.
Mark Scholten maakte in het begin van de partij al het verschil met Wim Dijkman. Wim zag geen kans meer om zijn achterstand in te lopen: winst voor Mark.
Kirsten Broek en Bas Lefeber speelden een hele lange partij, waarin Bas uiteindelijk aan het langste eind trok.
Koen van de Velde en Vincent Geschiere hielden elkaar in evenwicht op het bord. Na zetherhaling werd het ook remise op papier.
Pieter Rebel kon het niet bolwerken tegen Barry Broek. Ben Eppink haalde een verrassende overwinning op Mees Kuipers en Thomas Otte fopte Fanuel de Klark met het herdersmatje.
Menno Jaspers trok fel van leer tegen Ruben van der Poel, die lijdzaam moest toezien hoe hij door Menno met een overmacht van stukken werd mat gezet.

Andries Visser