De Rozenbeek kampioen NHSB basisschoolschaken

Jan Campertschool ook geplaatst voor het Nederlands Kampioenschap

Op 15 maart vond in Krommenie het Basisschool kampioenschap van de Noord-Hollandse schaakbond plaats. Er werd deelgenomen door 27 teams van vier kinderen (plus wisselspelers) die zich in plaatselijke voorrondes eerder dit jaar hadden moeten plaatsen. Uit Velsen mochten de Rozenbeek uit Velserbroek en de Jan Campertschool uit Driehuis meedoen. Naast een schaakklok voor de school van het winnende team waren er ook vier plaatsen voor het NK schoolschaken te verdienen.

De Rozenbeek hoorde vooraf tot de favorieten, al was het maar omdat de school ook vorig jaar dit kampioenschap wist te winnen. Het verlies van de vierde bordspeler van vorig jaar moest afwisselend opgevangen worden door Justin Meijer en Jesse Mantje. De eerste drie borden waren ongewijzigd: Bas, Daan en Sjoerd Haver.

De eerste wedstrijd was de eenvoudigste van de negen te spelen ronden. Het lot bepaalde dat de tegenstander een school was die uiteindelijk onderaan de rangschikking zou eindigen. Al heel snel stond het 4-0 en waren de eerste punten binnen. Daarna waren de partijen wel wat lastiger en werd er zo af een toe een heel of half puntje afgestaan.
Maar ook tegen de sterkste tegenstanders bleef het team winnen en daardoor was De Rozenbeek één ronde voor het einde al niet meer in te halen door de achtervolgers. Ook de laatste wedstrijd werd gewonnen zodat het team met 18 wedstrijd- en 27½ bordpunten ongeslagen kampioen werd.

De eerste plaats voor De Rozenbeek met Sjoerd Haver, Bas Haver, Justin Meijer, Jesse Mantjes en Daan Haver

Voor de Jan Campertschool was dit de eerste deelname aan dit kampioenschap. Het jonge team met Maurits van Rees, Daan Koetzier, Roelof Stikker en Stef Ton begon het toernooi met een 2-2 gelijkspel. Winst en verliespartijen wisselden elkaar af, zodat de school gedurende het toernooi goed in de middenmoot meedraaide.
Op het einde van de dag kwamen de jongens echt goed in vorm, en na een spannende laatste gewonnen wedstrijd eindigde de school met 12 wedstrijd- en 21 bordpunten op de vierde plaats.

De vierde plaats voor de Jan Campertschool met Daan Koetzier, Stef Ton, Roelof Stikker en Maurits van Rees

De Rozenbeek en de Jan Campertschool horen dus bij de beste 36 basisscholen die eind mei in Nijmegen aan de eerste van drie finaleronden gaan beginnen.

Ton Haver