Plannen maken bij jeugd Kijk Uit

Jeugdcompetitie ronde 12

Het ligt waarschijnlijk aan de tijd van het jaar, maar de plannen rijzen de pan uit. Met als absoluut dieptepunt een tulpeiland in de Noordzee alsof de Markerwaard niet bestaat. Gelukkig zijn de plannen op het schaakbord minder schadelijk, in het ergste geval kost het enkel een verliespartij.
Dit overkwam Dick Wijker tegen Ingmar Visser. Terwijl Ingmar nog had gewaarschuwd (!) om zijn toren niet tegen een paard te ruilen, deed Dick het toch. Achteraf bleek dat Ingmar toch even dieper had gekeken en dit voordeel behield.


Fanuel de Klark won de dame en uiteindelijk ook de partij

Diep kijken deed ook Guido de Waal, een prima aanval met dame en paard werd Koen van de Velde teveel.
Voor Boy Wu werd het ook wat te veel, een loper en toren van Daan Koetzier bezorgde Boy hoofdbrekens. Geconcentreerd probeerde Boy ergens een tegenaanval te lanceren maar net toen hij eruit leek te komen, stortte de stelling van Boy in elkaar.
Maurits van Rees kwam prima uit de opening tegen Roelof Stikker - twee pionnen voor - en maakte het daarna met een zeer knappe combinatie af.
Drama's waren er natuurlijk ook. Ben Eppink liep al na luttele zetten mat tegen Marco Wellinga. En ook Armando Noordzij had het niet, op de o zo bekende diagonaal werd hij door Mark Scholten matgezet.
Barry Broek haalde met twee dames de overwinning tegen Pieter Rebel, terwijl Menno Jaspers en Vincent Geschiere een boeiend schaakpotje afsloten met een overwinning van Menno.
Roland de Bruin weigerde de dame van Tom Noordzij te slaan zodat Tom een matnetje kon creŽren.
Cory van Bellen kon zijn voordeel (dame voor) niet behouden, Fanuel de Klark won steeds meer materiaal terug en uiteindelijk moest Cory de dame prijsgeven en de partij.
Thomas Lichtendaal had Stef Brouwer de gehele partij stevig in de tang totdat Stef het opgaf.
De langste partij werd gespeeld door Marnix van der Bijl en Thomas Otte. Marnix kon ondanks materiaalvoorsprong de winst niet vinden, tot het moment dat Thomas een paard terugwon en Marnix besloot een pion naar de overkant te brengen om zo de winst te pakken.