Boeiende schaakpartijen in de Eksterlaan

Jeugdcompetitie ronde 30

Donderdag 26 maart 2009 - Veel regen en wind, het lijken de juiste ingrediënten voor aan avondje schaak. Twintig jeugdleden waren onder deze omstandigheden afgereisd om hun kunsten op de vierenzestig velden te laten zien.
Veel lange partijen werden er gespeeld, voor sommige zelfs te lang. Zoals voor Thomas Lichtendaal, die in een onduidelijke stelling tegen Quinten Otte opgaf. Ook de partij tussen Cory van Bellen en Kim van Loon werd een uitputtingslag. Nadat Cory al snel een paar pionnen won, moest hij verdraaid goed oppassen om niet mat te worden gezet met dame en loper. Nadat deze actie voor Kim een dame opleverde, probeerde zij haar verloren materiaal terug te winnen met haar dame. Dit ging aanvankelijk goed, maar na een te snelle zet sneuvelde haar koningin en kon Cory de winst toch nog mee naar huis nemen.

Mark Scholten

Lars Boesmans boekte bij zijn tweede optreden op de club ook meteen zijn tweede overwinning, Lyanne Lucassen moest na een lange partij uiteindelijk capituleren.
Armando Noordzij verspeelde al snel zijn dame tegen Boy Wu. Armando hield daarna nog verrassend lang stand, maar moest toch toezien hoe Boy de winst pakte.
Zijn broer Tom leek de winst al snel op zak te hebben door dameverlies van Thomas Otte. Maar Tom, even te enthousiast geworden na deze meevaller, zette Thomas pat.
Ben Eppink vocht wat hij waard was tegen Menno Jaspers, maar nadat de dame van Menno zich in de stelling van Ben had gewurmd, was de strijd in het voordeel van Menno beslist.
Sander van Rees zag de zinloosheid van doorspelen tegen Job Elsendoorn goed in. Met nog drie pionnen tegen een grote stukkenovermacht gaf hij op.
Voor Mark Scholten werd het de vierde nederlaag op rij, een ongekend aantal voor Mark. Tegen Erin Lucassen kwam hij geen moment in zijn vertrouwde spel. Misschien een meevaller voor Mark: na een schaakdip ga je meestal sterker schaken.
Barry Broek sloot de dame op van Thomas Rebel en kon daarna rustig naar winst schaken.
Ingmar Visser besloot zoals wel vaker tot een pionnenstorm op de damevleugel. Guido de Waal kon de pionnen uiteindelijk niet tegenhouden en gaf op.

Andries Visser