Kijk Uit bekerkampioen
van de NHSB !

Voor het eerst in haar bestaan heeft Kijk Uit de NHSB beker verovert! Nadat in de kwartfinale Castricum moeizaam was verslagen, volgde zaterdag 15 mei jl. de finalewedstrijden. Na eerst 0-0-0 2 en vervolgens ZSC Saende te verslaan wist Kijk Uit de NHSB te veroveren, zodat we volgend jaar in de KNSB mogen "bekeren".

ZSC Saende, eveneens halve finalist, trad als gastheer op. Ons team bestaande uit Peter van Nieuwenhuizen, Sinclair Koelemij, Cor Dekker, André Kunst en teamleider Peter Hamersma waren om kwart voor tien aanwezig. Om twee minuten voor tien moesten de teamleider aantreden voor de loting van de eerste ronde (halve finale). Onder toeziend oog van wedstrijdleider de heer Bueno De Mesquito vond de loting plaats. Het resultaat luidde: 0-0-0 2 tegen Kijk Uit en ZSC Saende 3 tegen De Pion.

Wij speelden dus met wit aan bord 1 en bord 3. Voor mij als teamleider was dit de derde keer achtereen dat ik tegen lange rokade speelde (zie ook verder in dit clubblad). Tot nu toe hadden we zowel van het derde als het tweede team in de promotieklasse gewonnen, maar 0-0-0 2 was wel kampioen geworden, dus we hadden mijns inziens de sterkste tegenstander geloot.

Om tien uur precies begonnen de partijen ware het niet dat de tegenstanders van André en Sinclair er nog niet waren. Al spoedig bleek, dat er een ongeluk was gebeurd en dat ze in een file waren beland. Na een half uur arriveerden ze en besloten wij onze sportiviteit te tonen door, in overleg met de wedstrijdleider, een speeltempo van 30 in 75 minuten te spelen, zodat onze tegenstanders geen tijdhandicap zouden hebben.

Na een uur spelen stond bij onze 1e bord speler, Peter van Nieuwenhuizen, een remise-achtige stelling op het bord, maar er stond druk op de stelling van Peter. Bij Sinclair Koelemij aan bord 2 stond eveneens een gelijke stelling op het bord. Aan de laatste twee borden stonden we gedegen tot goed. Cor had een prima stelling en ging een paard winnen en André had eveneens een goede stelling. Na de eerste tijdscontrole (36 in 1½ uur) moest de partij in 15 minuten worden uitgespeeld. Wat er toen gebeurde is met geen pen te beschrijven, maar alle vlaggen van de klokken stonden op een zeker moment op vallen. Gelukkig had André Kunst zijn partij gewonnen, stonden Peter en Sinclair nog steeds gelijk (maar met zeer weinig tijd op de klok) en had Cor eerst een stuk terug moeten geven, kwam slechter te staan, maar wist door een blunder van zijn tegenstander en goed spel de partij op een wonderbaarlijk manier binnen de tijd te winnen. Uiteindelijk verloor Sinclair in een volkomen gelijke stelling door tijdsoverschrijding en wist Peter een ½ te scoren. We hadden de eerste wedstrijd tegen 0-0-0 2 gewonnen met 2½ - 1½ !!

Een fantastisch resultaat waardoor we om de 1e plaats konden gaan spelen tegen ZSC Saende die met dezelfde cijfers van De Pion hadden gewonnen. Precies 20 minuten na het beëindigen van de eerste begon de tweede ronde. Nadat de loting had uitgewezen dat we opnieuw een "uitwedstrijd" speelden (wit aan bord 1 en 3) startte de finalewedstrijd.

Gedurende de hele wedstrijd tegen ZSC Saende stonden we beter. Peter speelde met wit tegen een soort "Stone-wall" en probeerde zijn tegenstander in een gelijke stand te verleiden om een fout te maken, hetgeen niet lukte. De partij eindigde in remise. Sinclair speelde een zeer solide partij. Zijn tegenstander rokeerde snel lang en probeerde op de koningsvleugel een aanval op te zetten. Door niet kort te rokeren en steeds een dreiging op de damevleugel te creëren, wist Sinclair de partij remise te houden. Cor speelde een uitstekende partij en won regelmatig.

Hieronder een stelling uit zijn partij:

Stelling na de 16e zet van zwart Pxe5

Bij André lag het anders. Hij kwam minder te staan, maar wist goed te verdedigen en toen zijn tegenstander in de tijdnoodfase een fout maakte was de winst binnen en waren we kampioen (ZSC Saende - Kijk Uit 1 - 3).

Nadat de heer de Vries, wedstrijdleider van de NHSB, de bekers had uitgereikt gingen met een zeer voldaan en plezierig gevoel huiswaarts. Een prachtig slot van een spannend seizoen.

Gedetailleerde uitslagen halve finale

0-0-0 2 - Kijk Uit