Kijk Uit 1 wint streekderby van Pat Mat 1 : 5 ˝ - 2 ˝

Het is zaterdag 6 maart en we staan voor het Snoocker centrum te wachten totdat de deur open gaat. Het nadert 12 uur, maar de deur is nog steeds gesloten, maar gelukkig heeft Lou van Veelen zijn GSM bij zich en belt even naar de beheerder. Voor 12 uur kunnen we via de achteringang naar binnen. Vervolgens lopen we naar de achterzijde waar we de keus hebben uit een groot aantal deuren. Gelukkig staat op een van de deuren Snoocker centrum en nadat we gebeld hebben, kunnen we naar binnen. Inmiddels is het 12 uur en heeft Goof de voordeur eveneens geopend en komen de spelers van Pat Mat ook naar binnen. Na deze kleine vertraging starten we 10 minuten later. Twee spelers van Pat Mat hadden van te voren verzocht om half 1 te starten, zodat het voor mij als wedstrijdleider iets lastiger werd wie wanneer begon. Bij aanvang bleek bord 7 aan beiden zijden onbezet (wat moet je als wedstrijdleider in zo’n geval met de klok ?). Martin de Koning belde snel Sebastiaan, die de tijd helemaal vergeten was. Enfin, om half een zaten alle speler achter hun borden en was de match echt begonnen.

Langs de borden lopend is het aardig om te zien dat de damepion openingen steeds meer gespeeld worden de laatste tijd. Aan vijf van de acht borden werd d4 als eerste zet gespeeld, aan een bord c4 en twee borden e4.

Na een uur spelen stond was stelling aan de meeste borden in evenwicht, behalve Nicolai Drel die niet best uit de opening was gekomen en op dat moment reeds een mindere pionnen stelling had (dubbelpion op c2c3). Het tweede uur van de wedstrijd kwamen er interessante stellingen op het bord. Peter van Nieuwenhuizen die tegen Wim Boom speelde, stond iets gedrongen, maar de stelling was nog steeds in evenwicht. Aan het tweede bord had Sinclair een stelling opgebouwd, waarin hij iets meer ruimte had. Cor, die aan bord 3 speelde, had een zeer boeiende stelling gekregen (zie diagram).

A.Wijnberg - C. Dekker; stand na 14. …… e5-e4

Het is duidelijk, dat Cor een kwaliteit wint, maar het vervolg liet zien dat hij deze weer moest terug geven. Als teamleider was ik gelukkig met deze stand, omdat Cor dit seizoen al meerder keren gewonnen heeft gestaan, maar steeds ging er iets mis. Nu moest hij echt "knokken" voor de stelling. In middels had André een aanval gelanceerd op de koningsvleugel van zijn tegenstander. Na de zet van f5 van zwart had André het initiatief en goede kansen. Martin speelde, zoals gebruikelijk, rustig en bouwde een gedegen stelling op, waarin voor beide spelers gelijke kansen waren. Nicolai deed zijn best, maar verloor steeds meer terrein en na iets meer dan 2 uur spelen verloor hij de kwaliteit. Sebastiaan speelde weer een "Sebastiaan partij", d.w.z. niet te voorspellen varianten en wendingen. Altijd heel aardig om te zien, maar lastig in te schatten voor een teamleider. Over Lou viel nog niet veel te vertellen hij had een aardige stelling met iets meer ruimte dan zijn tegenstander.

In het derde en vierde uur wordt in het algemeen de wedstrijd beslist. Kijk Uit 1 is in deze periode meestal niet op zijn sterkst, maar vandaag liep het beter. Om kwart over drie verliest Drel, zoals verwacht, zijn partij nadat hij een loper weggeeft (0-1). Nog geen 20 minuten later blundert André zijn tegenstander en geeft een dame weg (1-1). Daarna gaat het snel. Plotseling (althans voor mij als teamleider) wint Sebastiaan zijn partij. Dit kwam onverwacht voor me, omdat zijn tegenstander een open a-lijn had met zware stukken en Sebastiaan’s zijn koning op b8 stond. Daar stond tegenover dat wit kort gerokeerd had en Sebastiaan zijn stukken op de koningsvleugel had gericht. Naar verluidt maakte Jansen van Pat Mat een blunder. (2-1). Lou had inmiddels een goede stelling verkregen en kon door een kwaliteitsoffer een winnende aanval inzetten (3-1).

Cor had ondertussen de onderstaande stelling op het bord gekregen:

A.Wijnberg - C. Dekker; stand na 37. ……Ke4-f3

Wit speelde Ke1, waarna Cor de koningsvleugel "oprolde" met koning en toren en vervolgens alle witte pionnen op "at" (4-1). Nu nog 1 remise en de winst is binnen. Maar wie zorgt voor de half ?

Peter van Nieuwenhuizen aan bord 1 staat een pion achter in een toren eindspel, Sinclair heeft een remise-achtige stelling en Martin de Koning heeft eveneens een stelling die in evenwicht is. Na 4 ˝ uur spelen zorgt Martin voor het winnende halfje. Nadat alles is geruild en er nog twee koningen op bord dreigen te komen wordt tot remise besloten (4 ˝ - 1 ˝ ). Een minuut later is het ook aan bord 2 remise (5 - 2) en speelt allen Peter nog. Wim Boom doet zijn best, maar ondanks de pion meer weet Peter de stelling op een professionele manier remise te houden (er zat op dat moment echt niet meer in). Dit bracht de eindstand op 5 ˝ - 2 ˝ in het voordeel van Kijk Uit.

Gedetailleerde uitslagen:

Kijk Uit 1 - Pat Mat 1