Bloemendaal 5 - Kijk Uit 3    5 ½ - 2 ½

Een met drie invallers aantredend 3e team moest wederom het onderspit delven. Het is jammer dat je elke wedstrijd met enige invallers moet aantreden. Deze jongens valt ook niets te verwijten. Ze hebben gedaan wat ze konden.

Jos van Tongeren was als eerste klaar en verloor. Door tempo verlies in de opening kwam hij al snel in de problemen. In een Philidor moet je niet twee keer achter elkaar je d-pion opspelen. Dit kwam hem op een stuk verlies te staan en de stelling was, ondanks inventief verdedigen van Jos, niet te houden: 1-0.

Hierna werd het al snel 1-1, doordat invaller Nico Nanne zijn tegenstander een stuk offerde (of liet hij het instaan ??). Toen ik kwam kijken stond hij ineens een stuk voor ! Nico speelt altijd zeer geconcentreerd en gaf dit stuk niet meer uit handen. Prima gedaan.

We kwamen met 2-1 achter doordat Arent Boer, eveneens in een Philidor opening, zijn partij verloor. Hij zet zijn partijen goed op, maar in het middenspel gaat hij vaak in de fout. Zo ook deze keer. Hij verloor een stuk en deed daarna nog een toren in de aanbieding.

Arnold van der Kammen moest aan bord 3 een Italiaan bestrijden en deed dat goed, maar meer als remise kon hij er niet uitkrijgen: 2½ - 1½ .

Aan bord 6 Floris Schoone, ook al invaller, speelde een prima partij tot in het eindspel. Vanaf dat moment begon hij ineens pionnen weg te geven en als dat er te veel worden, kun je het wel schudden: 3½ - 1½ .

Hierna werd de stand weer teruggebracht tot 3½ - 2½ doordat Andries Visser aan het 1e bord al snel in een goede stelling belandde, doordat zijn tegenstander de Siciliaan niet goed behandelde. Op de 15e zet won hij een toren met aftrekschaak. Een goede winstpartij en het gaf mij (= teamleider Harry Olivier) weer hoop.

Restte alleen nog Harold Prins aan bord 2 en Jacob de Boer aan bod 4. Harold moest in het uitvluggeren het onderspit delven. Ofschoon het naar mijn mening remise was, deed het op dat moment niet veel meer toe, want Jacob verspeelde in een goede stelling eveneens bij het uitvluggeren zijn paard en moest ook capituleren.

Er zat mijns inziens een gelijkspel in, maar door in de tijdnoodfase in de fout te gaan, verloren we dus met 5½ - 2½ .

De laatste wedstrijd tegen Pat Mat 4 zal toch gewonnen moeten worden om het seizoen nog enigszins goed te maken en niet op de een na laatste plaats te eindigen, want dat heeft dit team toch niet verdiend.

Harry Olivier