Derde team verliest laatste bondswedstrijd !
Kijk Uit 3 - Pat Mat 4     3 - 5

De laatste bondswedstrijd van het seizoen heeft de derde nederlaag opgeleverd. Hierdoor is het derde op de een na laatste plaats geëindigd in zijn klasse. Na een goede start van het seizoen met twee gelijke spelen, waarvan een tegen kampioen HWP 4 en een overwinning op SVS werden er drie nederlagen op een rij geleden. Met 4 punten uit 6 wedstrijden een magere score. Als ik de persoonlijke scores van de teamleden bekijk, springt Harold prins er bovenuit met 4 ½ uit 6. Een prima score. Goede tweede was Andries Visser met 3 uit 6. De "Boeren" hadden een matig schaakseizoen. Tegenvallend vond ik de prestaties van Arent Boer met 1 uit 6 en Jacob de Boer met een schamel halfje uit 4 wedstrijden. Nico Nanne heeft met 2 uit 3 ook een goede prestatie geleverd. De andere spelers hebben redelijk (maar toch te weinig helaas) gescoord voorzover ze hebben meegedaan.

Over de wedstrijd zelf kan ik kort zijn. We kwamen al snel op een 3 - 0 achterstand door nederlagen van Gerrit Nanne, Arent Boer en Andries Visser.

Gerrit moest al snel 2 pionnen inleveren en daarna de kwaliteit, anders was hij mat gezet en Andries overzag een vork, wat hem een toren kostte. Arent had zijn witveldige loper achter zijn eigen pionnen geposteerd (of geïsoleerd ?), die daardoor eigenlijk niet aan het spel mee deed. Hierdoor verloor hij 2 pionnen en moest toezien hoe zijn tegenstander hem van het bord veegde.

Prins scoorde het eerste ½ punt in een eindspel met 1 pion meer met ongelijke lopers, maar kwam er niet door ½ - 3½ .

V.d Kammen behaalde het eerste volle punt voor ons team in een Basmanachtige opening met g5 op de witte e4 opening. U kunt zelf getuige zijn van de partij, die achter dit verslag zit (stand 1½ - 3½ ).

Sjef Kesnar kon ook niet meer bereiken dan remise en zodoende werd de stand 2 - 4. Dat Jacob de Boer verloor had ik niet verwacht daar onze man de hele partij beter stond. Een goede stelling in winst omzetten is voor velen toch een probleem. In het eindspel overzag hij een paardenvork op koning en dame en kon meteen opgeven 2 - 5. En daarmee stond de nederlaag vast. Dat hierna Nico Nanne de stand nog een beetje draaglijk maakte door twee stukken tegen toren + 2 pionnen te ruilen en vervolgens te winnen, deed aan de nederlaag niks af. Niettemin een prima overwinning van hem, waardoor de eindstand uiteindelijk 3 - 5 werd. Gezien het spelbeeld van de hele wedstrijd een terechte uitslag.