Schaakvereniging Kijk Uit
kampioen van Noord-Holland

Uit de Jutter van 18 mei 2000

Velsen - Wat begin dit jaar nog een crisisjaar leek te worden is uiteindelijk één van de succesvolste jaren geworden voor de ]Jmuidense schaakvereniging sinds haar oprichting zo'n 73 jaar geleden. In december 1999 moest onverwacht het Snookercentrum aan de lange Nieuwstraat sluiten, waardoor op korte termijn een andere speelruimte gevonden moest worden. Dankzij de gastvrijheid van Dam Club IJmuiden werd een fraaie oplossing gevonden in de vorm van een gemeenschappelijke speelruimte- (en speelavond), op vrijdag in de voormalige Jan Ligthart school. Hiermee ontstaat zo langzamerhand een echt denksportcentrum aan de Eksterlaan. De fraaie speelruimte en gezellige bar zorgen ervoor dat de leden weer geïnspireerd hun wekelijkse schaakpartij spelen. De toegenomen gezelligheid heeft ook de bondsteams van Kijk Uit geïnspireerd tot nieuwe daden, want zowel het tweede team (tweede klasse Noord-Holland) als het eerste team (landelijke klasse) zijn kampioen geworden. Het tweede team wist zelfs alle wedstrijden te winnen, een unieke prestatie. Het eerste team pakte afgelopen zaterdag de Noord-Hollandse titel door in een rechtstreekse duel mede koploper De Uil (Hillegom) met 5½ - 2½ te verslaan. Behalve deelname aan interne en externe competities, organiseert de s.c. Kijk Uit ook jeugdtrainingen (op donderdagavond vanaf 19.00 uur), schaakcursussen, jeugdtoernooien en de jaarlijkse massakamp tussen de gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen.Wilt u ook eens komen kijken? Dat kan, tot eind juni speelt men een rapid toernooi (drie partijen per avond) waar u geheel vrijblijvend aan kan deelnemen. Is 8.00 uur te vroeg? Dan begint u gewoon een ronde later of als u het niet te laat wil maken dan kan dat ook door de derde ronde over te slaan.Vanaf september start men weer met de reguliere competitie voor het kampioenschap van Kijk Uit en beginnen de regionale en landelijke clubcompetities weer. Zowel voor de onervaren als de ervaren schaker zijn er volop mogelijkheden en tegenstanders om zijn of haar schaakcapaciteiten verder te ontwikkelen, gekoppeld aan een gezellige clubavond.