Overtuigende overwinning Kijk Uit 2

Kijk Uit 2 – Het Paard van Ree 1    6½ - 1½

Ons tweede team heeft de belangrijke wedstrijd tegen koploper Het Paard van Ree overtuigend gewonnen. Nadat Het Paard van Ree met 6½-1½ en 7½-½ overwinningen een vliegende start had gemaakt in de derde klasse E, waren zij de te kloppen ploeg.
Kijk Uit kwam heel overtuigend uit de startblokken Binnen 2½ uur spelen stonden we met 4 – 1 voor.

Harry Olivier bracht het eerste halve puntje binnen aan het vijfde bord. Met zwart kreeg hij te maken met een voorzichtige tegenstander die via een Spaanse opstelling met de pion op d3 weinig wist te bereiken. (½-½)

Fetze Walda (derde bord) was wederom te sterk voor zijn tegenstander. Vanuit een Indische opstelling kwam hij algauw beter te staan. Toen zijn tegenstander nogal naļef een vergiftigde pion op d4 dacht te kunnen pakken sloeg onze speler hard toe. Wit werd overspeelt en kon binnen 2 uur spelen weer naar huis. (1½-½)

Ook Andries Visser (zevende bord) had weinig moeite met zijn tegenstander. Vanuit een gesloten siciliaan besloot zijn tegenstander het eens op de damevleugel te proberen. Andries ontzenuwde elk tegenspel en verzamelde ondertussen 2 pionnen. Zoals zo vaak als een aanval mislukt, keert de aanval zich hard tegen de agressor. Zo ook nu. Andries wist zijn stukken perfect te laten samenwerken en zette de Wijk aan Zeeėr pardoes mat. (2½-½)

Jaap Beekhuis speelde aan het vierde bord Franco Engels (1.c4 Pf6 2.Pc3 e6 3. e4). Zwart zocht tegenspel via een stukoffer. Jaap toonde aan dat dit tegenspel niet in de stelling zat en won nog meer materiaal. Zwart kreeg er geen genoeg van en ging door totdat hij voor een ondekbaar mat geplaatst werd. (3½-½)

Hans Wijdoogen speelde aan het achtste bord een degelijke partij. Via een Damepionspel belandde hij in een stelling waar beide partijen weinig konden uitrichten. Zodat er spoedig tot remise werd besloten.(4-1)

Het laatste halfje moest door het trio Sebastiaan van Westerop (bord 1), Peter Hamersma (bord 2) en Henk van Nieuwenhuizen aan bord 6 worden binnen gehaald.

De meest duidelijke stand was die van Henk van Nieuwenhuizen (wit). Hij had zijn tegenstander vanuit de opening overspeeld en stond alras een stuk voor. Gehinderd door een opkomende tijdnood begon onze speler mindere zetten te doen en kwam in een gecompliceerde stelling terecht. De speler van het Paard van Ree kon de complicaties niet de baas en miste een remise mogelijkheid. Als gevolg hiervan liep de witte koning brutaal de zwarte stelling binnen en dwong de winst fraai af. (5-1)

Peter Hamersma speelde aan het tweede bord een uitstekende partij. Via de Fischer variant van het Siciliaans kreeg hij een duidelijk initiatief. Het bleef gedurende de gehele partij een spannende aangelegenheid waarin het zwarte tegenspel langzamerhand geneutraliseerd werd en Peter zijn eerder verkregen materiėle overwicht in een vol punt kon omzetten. (6-1)

Sebastiaan speelde de Scandinavische opening. Het resulteerde in een hele dynamische stelling waarbij er nauwelijks contact was tussen de twee stellingen. Als zo vaak wint dan de tactisch sterkere partij. Alleen hielden in deze partij de beide spelers elkaar in evenwicht, hetgeen resulteerde in een zwaarbevochten remise. (6½-1½)

Al met al een goede prestatie van het tweede team. Met nog vier wedstrijden voor de boeg hebben ze het in eigen hand of ze kampioen worden of niet. Vrijdag 4 februari komt het sterke Excelsior 2 op bezoek. (onder voorbehoud)