Kijk Uit 2 nog steeds ongeslagen

Kijk Uit 2 - Excelsior 2    5˝ - 2˝

Wegens een onderbreking van de bondscompetitie in januari door het Corus schaaktoernooi speelde Kijk Uit 2 op vrijdag 4 februari haar eerste bondswedstrijd van het nieuwe jaar. Tevens was dit de eerste bondswedstrijd in onze nieuwe lokaliteit bij de damclub. Het was even aanzien of dit goed zou gaan, maar de wedstrijd is prima verlopen. Een aantal dammers moest in de bar schaken omdat de hele speelzaal vol was. De sfeer was zo goed dat een aantal spelers in de bar tot halfdrie ‘s nachts nog hebben nagepraat. Ik (André) was toen al lang naar huis want de volgende dag wachtte al weer de volgende bondswedstrijd van ons eerste team.

De bezoekende vereniging was Excelsior die slechts 2 wedstrijdpunten minder had dan Kijk Uit. Om onze aspiraties voor het kampioenschap niet te verliezen, moest er gewonnen worden.

P. Hamersma - P. Klok

Peter speelde aan bord 2 met wit een Schotse opening. Volgens beide spelers lagen de zetten nogal voor de hand zodat na slechts 1 uurtje spelen al een toreneindspel op het bord stond. Peter stond weliswaar een pion achter maar zwart had een gehavende pionnenstelling. Het werd spoedig remise door herhaling van zetten. Stand ˝ - ˝.

J. Beekhuis - H. Kos

Aan bord 4 speelde Jaap met wit zijn vertrouwde b4 opening. Zwart antwoordde met e5 hetgeen niet geheel onbekend is. Wit stond na de opening iets beter door een achtergebleven zwarte pion op d6 die Jaap met zijn twee torens onder vuur nam. Helaas was de pion niet te winnen door een vervelende matdreiging. Ook hier werd de vrede snel getekend. Stand 1 – 1.

J. Wijdoogen - W. v. Koppen

Hans speelde aan het laatste bord met wit het damegambiet. De torens werden geruild en er onstond een gelijke stand op het bord. Tijdens een moment van schaakblindheid gaf Hans een stuk weg. Helaas. Stand 1 – 2.

H. v. Nieuwenhuizen - J. Potters

Aan bord 6 kreeg Henk met wit het Budapester gambiet tegenover zich. Al vrij snel won wit een stuk tegen twee pionnen. Zwart had geen compensatie voor het verloren materiaal. Sterker nog, de zwarte stelling kampte met twee zwakke hangende pionnen. Alle zware stukken werden geruild en er bleef een gewonnen eindspel over dat Henk secuur naar winst voerde. De stand was weer gelijk: 2 – 2.

H. Delchot - S. v. Westerop

Sebastiaan speelde aan het eerste bord met zwart de Nimzo-Indische verdediging. Zwart kwam gedrongen te staan door een loper op b7 die "op graniet beet" (witte pionnen op d5, e4 en f3) en door een paard op a5 dat buiten spel stond. Als compensatie had zwart een verschrikkelijk sterk paard op d6 staan die de pion op d5 blokkeerde. Sebastiaan won de kwaliteit doordat wit vrijwillig een toren op b5 plantte die gewoon geslagen kon worden. Wij (Peter en ik) begrepen er niets van, maar volgens Sebastiaan wilde wit verhinderen dat hij zijn pion op c4 verloor. Tijdens het verdere verloop van de partij gaf zwart zijn fraaie paard op d6 op door het te ruilen tegen een waardeloze loper. Sterker nog het kostte hem zelfs twee pionnen. Toch wist Sebastiaan door handig manoeuvreren materiaal te winnen. Hij ving met zijn twee torens een wit paard. Tezamen met de kwaliteit kwam dat uit op een volle toren. Deze materiaalachterstand was zijn tegenstander te veel en gaf op. Stand 3 – 2.

A. Ruiter - H. Olivier

Aan bord 5 verdedigde Harry met zwart zich met de Franse opening. Zwart kwam behoorlijk gedrongen te staan omdat hij moeilijk zijn ontwikkeling op de damevleugel kon voltooien. Toch wist Harry zich langzaam los te werken. Na moeizaam manoeuvreren ontstond een pionneneindspel op het bord waarin Harry zijn tegenstander volkomen overspeelde. Met fraaie zetten die wel wat rekenwerk vereisten (goed tellen wie als eerste een dame haalde), sleepte Harry de winst binnen. Stand 4 – 2.

We hadden nog een half puntje nodig voor de winst. Dat moest komen uit een van de twee overgebleven partijen. Dat had nog wel wat voeten in de aarde.

G. Murre - A. Visser

Andries speelde aan bord 7 met zwart tegen de gesloten Siciliaan. Beiden rokeerden kort en er werd druk gemanoeuvreerd achter de eigen linies. Andries begon een pionnenaanval op de damevleugel en kwam iets beter te staan. Uiteindelijk wist hij met paard en toren de witte stelling binnen te dringen. Maar in tijdnood maakte Andries een vreselijke fout en wit kon een vol stuk winnen. Zijn tegenstander zag het echter niet hoewel de tijdnood reeds voorbij was en wit alle tijd had om het door te rekenen. Wit begon de zetten te herhalen en wilde met remise genoegen nemen. De teamleider van Excelsior wilde echter dat hij doorspeelde. Wit kon geen betere zetten vinden. Blijkbaar wist geen van beide spelers hoe je remise moet claimen en de zetten werden vele keren herhaald. Gelukkig kwam hier toch een einde aan, anders was het nachtwerk geworden. De winst was binnen: 4˝ - 2˝

M. Herruer - F. Walda

Fetze had een zware avond aan bord 2. Met zwart speelde hij de Pirc verdediging. Er onstond een voor deze opening karakteristieke stelling waarin wit lang en zwart kort gerokeerd heeft. Door een ongelukkige dameruil verloor Fetze een pion. En wat voor een pion, een ver opgerukte vrijpion op d6! Tot overmaat van ramp kon wit ook nog met zijn toren op e7 binnen dringen. Maar Fetze bleef taai verdedigen en hield de schade verder beperkt. Sterker nog, met voor beide spelers nog maar een paar minuten op de klok wist Fetze het zijn tegenstander zo moeilijk te maken dat deze bezweek. Na een paardvork gaf zijn tegenstander het op. Eindstand 5˝ - 2˝.

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit 2 - Excelsior 2