Schaak3kamp
Heemskerk - Beverwijk - Velsen

Velsen pakt voor de tweede maal
de beker in schaak3kamp

Zaterdag klokslag 17 uur mocht de Heer van Hulst, uit Velsen, na een fanatieke maar sportieve en gezellige strijd, de beker in ontvangst nemen uit handen van mevrouw Kalverda, wethouder te Heemskerk.
In de raadszaal van het gemeentehuis Heemskerk namen ruim 100 schakers deel aan de schaak3kamp tussen de gemeenten Heemskerk, Beverwijk, en Velsen.  Schakers, jong en oud, mannen en vrouwen streden onder aanvoering van politici om de hoogste schaak eer van  de IJmond-gemeenten.

Overzicht van de volwassenen in de raadszaal

In de Maerten van Heemskerk zaal speelde de jeugd, met ongeveer 50 schakertjes in 8 groepen van 6 een volledige competitie.  In iedere groep zaten 2 kinderen uit  iedere gemeente. Waarbij natuurlijk de wedstrijden over de gemeentegrenzen centraal stonden voor de verwerking in de schaak3kamp. Tijdens de prijsuitreiking bleek dat Velsen hier hard aan de weg timmert, gezien de vele jeugdige Velsenaren die in de prijzen vielen.

Beverwijk onder aanvoering van de heren Koster en Broekhuis leek bij de volwassenen een forse bres te hebben geslagen om de winst te kunnen pakken. Ook Heemskerk met in de eerste groep de wethouders Kalverda en van de Kolk was goed op dreef en liet bij de volwassenen Velsen, onder leiding van raadslid van Hulst  de hielen zien.

Om een eerlijke bijdrage te kunnen leveren aan het resultaat werd men op sterkte ingedeeld. In iedere poule zaten 6 mensen verdeeld over de 3  gemeenten. Totaal waren er 16 poules nodig om iedereen te kunnen laten spelen. Met 4 wedstrijden van 40min waren er per poule 12 punten te verdelen. De indeling was zo uitgekiend dat een deelnemer spelend namens  Beverwijk eenmaal achter de witte stukken en een maal achter de zwarte stukken tegen Heemskerk en tegen Velsen mocht plaats nemen. Dat de formule aansloeg bleek wel tijdens de wedstrijden zelf waarin ruim 100 volwassenen muisstil waren maar dat weer compenseerde in de tussenliggende pauzes waarin de partijen nog even snel de revue passeerden.

Beverwijk en Heemskerk hielden elkaar mooi in evenwicht en eindigden ex aequo op  een gedeelde tweede plaats met 104,5 punten. Velsen werd met een score van 107 punten, slechts 2,5 punten meer, de winnaar van de vierde editie van de schaak3kamp. Gezien het goede verloop en de enthousiaste reacties zal de volgend jaar de  schaak3kamp voor de vijfde maal georganiseerd gaan worden.

De uitslagen van de schaak3kamp

Groep 1 1e Jasper van Tongeren (Velsen) 2e Henk Swiers (Velsen)
Groep 2 1e André Hennipman (Velsen) 2e Brian Verhoeven (Heemskerk)
Groep 3 1e Hans Kors (Velsen) 2e  Michiel van Amerongen (Velsen)