Door aangescherpte voorschriften brandveiligheid

Gebruikers gebouw Jan Ligthart in grote problemen

Uit de Jutter van 18 januari 2001

IJmuiden - Negen verenigingen in IJmuiden zijn in grote problemen gekomen door de nieuwe brandveiligheidsvoorschriften van de gemeente Velsen. Naar aanleiding van de brand die in de nieuwjaarsnacht woedde in café De Hemel in Volendam, heeft Velsen evenals veel andere gemeenten het beleid met betrekking tot de brandveiligheid in openbare ruimten kritisch bekeken. Hieruit is een aantal maatregelen voortgekomen, die hebben geleid tot veel commotie.
In het gebouw Jan Ligthart aan de Eksterlaan 8 in IJmuiden zijn negen verenigingen gehuisvest, waaronder Damclub IJmuiden, Aquariumvereniging Velsen en Vogelvereniging Fauna Felisena. Alle betrokken verenigingen kregen vorige week een schrijven van de gemeente Velsen, waarin wordt gesteld dat de ruimtes niet voldoen aan alle eisen op het gebied van brandveiligheid. Volgens de gemeente ligt het in de bedoeling voor het einde van de maand februari alle noodzakelijke voorzieningen te treffen om de ruimtes weer geschikt te maken voor gebruik. Tot die tijd mogen zich niet meer dan 25 mensen tegelijk in het pand ophouden. "En dat is natuurlijk veel te kort", reageert A. van Roode, secretaris van de Damclub IJmuiden. Volgens hem zijn er op verschillende avonden wel 50 tot 80 mensen in het gebouw aanwezig. Dat is nodig, omdat enkele verenigingen het gebouw tijdens hun clubavonden met elkaar delen. "De schaakvereniging zal op grond van deze nieuwe regels moeten verhuizen naar een andere speelavond", constateert Van Roode. Hij vervolgt: "De bridgeclub zou niet eens meer een avond kunnen houden, zonder het aantal van 25 toegestane personen te overschrijden".

Aangescherpte regelgeving heeft de gebruikers van gebouw Jan Ligthart in acute huisvestingproblemen gebracht.

In een reactie aan het college van burgemeester en wethouders vraagt de Damclub IJmuiden, mede namens de andere verenigingen, om een oplossing. "Wij hebben begrip voor de bezorgdheid van de gemeente", zo stelt men. Om vervolgens de vraag te stellen: "Waarom is er voor ons
gebouw een uitzondering gemaakt?" Men doelt hier op het feit dat dezelfde maatregelen gelden voor alle schoolgebouwen in de gemeente. Tevens vragen de clubleden zich af hoe het mogelijk is dat een maximum van 25 personen geldt, terwijl het gebouw, dat drie klaslokalen omvat, gewoonlijk gebruikt zou worden om 90 personen tegelijk les te geven. Ook wordt de gemeente het verwijt gemaakt dat zij niet veel eerder actie heeft ondernomen. "Er is ruim een jaar geleden een inspectie gehouden. Op basis van het rapport heeft de gemeente geen actie ondernomen. Geen van de betrokken verenigingen heeft het rapport ontvangen", aldus Van Roode. Hij stelt de gemeente Velsen voor enkele tijdelijke maatregelen te nemen. Daarbij valt te denken aan het plaatsen van emmers water en extra brandblussers. Ook zou een rookverbod kunnen worden ingesteld. Zo zou het mogelijk moeten zijn om het maximaal aantal toegestane personen te verhogen tot vijftig. Ook de Aquariumvereniging Velsen heeft het college van Velsen inmiddels aangeschreven. Voorzitter A. Ras: "Drie jaar geleden hebben wij de brandveiligheid van onze locatie al bij de gemeente aangekaart. Vorig jaar leek er schot in de zaak te komen toen de brandweercommandant een rapport heeft opgesteld. Daaruit bleek dat er inderdaad maatregelen nodig zijn. Maar de uitvoering van die maatregelen heeft de gemeente steeds maar voor zich uitgeschoven. Kennelijk moet er eerst iets verschrikkelijks gebeuren, zoals nu in Volendam, voordat men actie onderneemt". Ras voorziet een enorme schadepost voor de verenigingen wanneer de ruimtes nog slechts beperkt toegankelijk zijn. "Competities zijn in volle gang, bingoavonden worden georganiseerd. Allemaal zaken die geld voor de clubs opbrengen. Maar die kunnen nu geen doorgang vinden. De vogelvereniging Fauna Felisena kan zelfs helemaal niet meer over het pand beschikken totdat de nodige maatregelen genomen zijn". Een woordvoerder van de gemeente Velsen zei in een reactie dat de voorbereidingen voor het brandveilig maken van de locatie al geruime tijd in gang waren. Het is wel zo dat, na de ramp in Volendam, de regels strakker worden gehanteerd dan vroeger. "De verenigingen moeten zich onderwerpen aan de gevolgen daarvan". Woensdagochtend, kort na het ter perse gaan van deze krant had de verantwoordelijk wethouder A. Korf een gesprek met de betrokkenen over deze kwestie. (Raimond Bos)