Het schaakseizoen is weer begonnen

De gedwongen zomerrust zit er weer op. Kijk Uit kan u weer van alle ont- en gewenningsverschijnselen bevrijden, het schaakseizoen is weer begonnen. De weerman kan weer al zijn slagregens en stormen over ons uitstorten.

Het wordt een belangrijk seizoen voor de vereniging. Zowel ons eerste als ons tweede team hebben de zware taak zich na hun promotie te handhaven. Als ik zo de opstellingen bekijk moet dat gaan lukken. De plaatsingscommissie heeft drie sterke teams geformeerd. De (terug)komst van Gerard Rill heeft het hen mogelijk gemaakt in het begin van het seizoen alle drie de teams te versterken, misschien wel zoveel dat ook ons derde team dit jaar een gooi naar de titel kan gaan doen.

Een andere belangrijke pijler voor de vereniging is de jeugd. Jos van Tongeren, Arnold van de Kammen, Patrick de Koning en Sebastiaan van Westerop bouwen de jeugdafdeling langzaam maar zeker uit tot een gezonde kweekvijver voor het schaaktalent dat we de komende jaren hard nodig zullen hebben. Kijk Uit behoort nu weer tot de sterkste verenigingen uit de omgeving, alleen s.v. Weenink speelt nog een klasse hoger. We zijn weer op gelijke hoogte gekomen met gerenommeerde verenigingen als het Haarlemse V.H.S. (we moeten terug naar de jaren zestig dat ons eerste team tegen V.H.S. 1 aantrad.) en s.c. Bloemendaal. Daarmee is voor elk jeugdlid s.c. Kijk Uit een goede keus geworden om verder te komen in de schaaksport.

De derde pijler is het belangrijkst van allemaal, namelijk onze interne competitie. De competitie vormt de kern van elke clubavond. Een clubavond die gezellig moet zijn met een competitie die spannend verloopt tot aan het eind. Dus een competitie waar de leden trouw en regelmatig komen. Dat heeft het bestuur proberen te stimuleren door het verplicht afmelden in te voeren, een gebruik dat op vele verenigingen de gewoonste zaak is. Meldt u zich niet af, dan wordt u gewoon ingedeeld.
Omdat de indeling nu grotendeels vooraf gebeurt is het ook voor u medespelers belangrijk dat u komt, anders kan het zo zijn dat zij geen partij hebben. Daarnaast kost wegblijven zonder afbericht ook de traditionele 1/3 keizerpunten. Dus afmelden (0255 524646 - voice mail) of indien uw "opkomstritme" zodanig is dat aanmelden efficiënter werkt dan kan dat in overleg ook. Een tweede wijziging is het aanvangstijdstip van de clubavond. Ja, dat hebben we meer gezegd maar het is er nooit van gekomen. Nu wel! De damvereniging is gewend om om half acht te beginnen. Zij gebruiken een ander speeltempo en beginnen daarom wat vroeger dan wij gewend zijn. We moeten dan ook een aantal dingen afspreken om de goede verstandhouding niet op de proef te stellen.

In de speelzaal moeten we meer rust betrachten. Als wij met z'n allen binnen komen lopen, soms hardop praten is dat zeer storend voor de dammers. Dammen is net als schaken een sport waar stilte wordt gewaardeerd. Praten kunnen we aan de bar, schaken doen we in stilte in de zaal. Nu we de indeling grotendeels vooraf kunnen maken, wil ik ook eerder beginnen. Uiterlijk 20.00 uur moeten de partijen kunnen beginnen. (Uiteraard kunnen speciale regelingen getroffen worden voor die personen die wat later komen.) Ik wil u dan ook verzoeken zoveel mogelijk om 19:45 uur aanwezig te zijn zodat eventuele wijzigingen in het speelschema nog tijdig kunnen worden verwerkt. Ook hier kunt u weer een bericht op nummer 0255 - 524646 achterlaten als u onverwacht iets later komt. We kunnen er nu ook voor zorgen, althans voor die leden die over Internet beschikken, de voorlopige indeling van de competitieronde op het internet te publiceren. U weet wel http://www.schaakclubkijkuit.nl.

De nieuwe competitiekalender wordt op korte termijn gemaakt en zal in het clubblad en op de internet site gepubliceerd worden. Om die competitie wat belangrijker te maken en daarmee de opkomst te stimuleren moeten we ons als vereniging ook eens beraden of we de indeling van de teams een sterkere band willen geven met de resultaten van de competitie. Bijvoorbeeld door een vast (beperkt) aantal teamplaatsen te koppelen aan de competitieresultaten. In ieder geval een interessant discussie item voor de najaarsvergadering.

Het komende seizoen is vanwege een heuglijk feit ook een bijzonder seizoen. Op 1 maart 2001 is Henk van Nieuwenhuizen namelijk 50 jaar lid van onze vereniging. Daarmee is hij volgens mij het tweede lid (na Chris Gordijn) die zo'n lange staat van dienst heeft bij de vereniging. Wij zullen daar zeker gedurende het seizoen op terugkomen.

Dan rest mij u nog veel schaakinspiratie toe te wensen en de hoop uit te spreken dat de opkomst nog beter wordt. Laten we maar eens aantonen dat de s.c. Kijk Uit tegen de stroom in toch kan groeien.

Voorzitter Sinclair Koelemij