Imponerende start van Fetze Walda

Ronde 1 - 25 augustus 2000

De interne competitie van de schaakclub Kijk Uit ging afgelopen vrijdag vinnig van start. Hoewel nog een behoorlijk aantal spelers op vakantie is, ging dat niet ten koste van de felheid waarmee gestreden werd en de gezelligheid aan de bar na afloop. Zes partijen werden beslist en één partij werd afgebroken.

Hajo de Vries en Gerrit Nanne waren als eerste klaar. Een fout van Hajo maakte een voortijdig einde aan een partij die aanvankelijk gelijk opging (1 - 0). In de partij Sinclair Koelemij – Henk van Nieuwenhuizen kwam de zwartspeler langzaam maar zeker in de problemen. Met de zwarte koning midden op het bord groeiden de problemen alras de zwartspeler boven het hoofd, waarna Sinclair via een afruilcombinatie de partij besliste (1 – 0). Dick Kruijff en Andries Visser speelden een moeilijke laveerpartij. Strateeg Dick verkreeg langzaam maar zeker positioneel voordeel; toen dat omgezet werd in materieel voordeel werd de partij snel beslist (1 – 0). Oud clubkampioen Fetze Walda liet in zijn partij tegen Nikolai Drel zien dat hij ondanks zijn al gevorderde leeftijd toch nog fantastisch kan schaken. In een partij van ruim vier uur wist hij een lastig eindspel nauwkeurig tot winst te voeren. Een uitstekende prestatie tegen Nikolai, de clubkampioen van 1999!! (1 – 0).
Het duel tussen topspelers Arent van Nieukerken en Gerard Rill trok de gehele avond ieders aandacht. Tacticus Arent van Nieukerken probeerde Gerard in de aanval te overrompelen. De zwartspeler toonde zijn grote kracht door het witte spel bekwaam af te stoppen en langzaam maar zeker het initiatief over te nemen. Toen de witte koning daarbij in het nauw kwam, was er geen ontkomen meer aan. Nog even leek Arent een eeuwig schaak situatie op het board te brengen, maar ook dit had Gerard goed ingeschat zodat Arent in de onvermijdelijke nederlaag moest berusten. Een sterk debuut van Gerard Rill! (0 - 1).

Arent+Peter50.jpg (48109 bytes)
Arent van Nieukerken en Peter van Nieuwenhuizen in gedachten verzonken

De partij tussen Peter van Nieuwenhuizen en André Kunst was de langste partij van de avond. Nadat de partij aanvankelijk gelijk opging veroverde André een pion. Peter van Nieuwenhuizen zocht zijn redding in een toreneindspel. De actievere pionnenstelling van de zwartspeler lijkt de beslissing te gaan brengen. De partij werd afgebroken, de analyse zal vermoedelijk uitwijzen dat André Kunst de overwinning gaat behalen. Arend Boer had de pech deze avond geen tegenstander te hebben.

S. Koelemij - H. van Nieuwenhuizen 1 - 0
F.Walda - N. Drel 1 - 0
P. van Nieuwenhuizen - A. Kunst afgebroken
A. van Nieukerken - G. Rill 0 - 1
D. Kruijff - A. Visser 1 - 0
H. Olivier - N. Nanne 1 - 0
H. de Vries - G. Nanne 0 - 1
A. Boer (reserve)

De s.c. Kijk Uit speelt op vrijdagavond in de voormalige Jan Ligthartschool aan de Eksterlaan 8. Nieuwe leden kunnen tot en met december 2000 zonder verdere verplichtingen aan de interne competitie deelnemen.