Schaken is eenvoudig
bij schaakclub Kijk Uit

Dat de zomer op zijn eind loopt werd iedereen afgelopen vrijdagavond duidelijk. Slecht weer buiten en een goed gevulde zaal binnen dat is het normale beeld van het vorig seizoen. Op 1 september al ruim 40 dammers en schakers in actie in de gezellige speelzaal aan de Eksterlaan is een goed begin. Stond de eerste ronde van vorige week in het licht van een aantal topduels, ook de tweede ronde liet goede schaakpartijen zien.

Clubkampioen Cor Dekker moest tegen een op revanche beluste Arent van Nieukerken. Aanvankelijk leek Cor, met witspelend, een positioneel voordeel op te bouwen. Zwart toonde echter de in de stelling verborgen tactische mogelijkheden en won de partij overtuigend.
Nikolai Drel is nog niet zo in zijn normale doen. Verloor hij vorige week al verrassend, in het duel met André Kunst kon hij ook geen stand houden. André daarentegen lijkt er zin in te hebben, na zijn sterke spel van verleden week nu weer een goede overwinning. Een sterke start.
Soms bekruipt je het gevoel dat schaken een heel erg eenvoudig spelletje is, vooral het volgen van een partij tussen sterke schakers wekt soms die indruk. Zo ook de partij tussen Gerard Rill en Dick Kruijff. De met wit spelende Gerard koos zet na zet de meest "logische" voortzetting. Dick werd zonder enig tegenspel gevonden te hebben voor onoverkomelijke problemen op zijn dame vleugel gesteld. Aldus won Gerard zijn tweede partij op rij.
Dat Hans Wijdoogen snel speelt zijn we al heel wat jaren gewend. Afgelopen vrijdag had hij wel erg veel haast, na hooguit een half uur was de partij afgelopen. Echter helaas voor Hans ging het punt naar zijn tegenstander Harry Olivier.
Floor Schoone en Simon Feijen speelden een hele open partij, waar Floor beter oplette en naast zijn aanvallende acties ook zijn verdediging op orde hield. Dat resulteerde in een goede overwinning.

SebastiaanVanWesterop.jpg (63698 bytes)
Sebastiaan van Westerop, de Houdini van Kijk Uit

Sebastiaan van Westerop is de Houdini van de schaakclub Kijk Uit. Of hij nu goed of slecht staat, hij blijft gevaarlijk voor iedere tegenstander. Ook afgelopen vrijdag wist hij weer miraculeus een slechte stelling in winst om te zetten. Daarmee bewijzend dat er in elke stelling nog wel een addertje onder het gras verborgen zit. Sebastiaan vindt dat addertje wel opvallend vaak en manoeuvreert zijn tegenstander er bekwaam naar toe. Arend Boer had een beter resultaat verdiend.

Uitslagen van ronde 02 (1 september 2000)
G. Rill - D. Kruijff 1 - 0
N. Drel - A. Kunst 0 - 1