Schaakclub Kijk Uit op volle toeren

Het schaakseizoen is definitief begonnen, de derde ronde van de interne competitie vestigde een nieuw opkomstrecord sinds 1995. Met bijna 60 schakers en dammers moesten extra tafels vrijgemaakt worden om iedereen plaats te bieden. Op twee spelers na waren alle eerste team spelers aanwezig. Hetgeen dan ook tot een aantal goede partijen leidde.

Koploper Gerard Rill moest tegen de sterk gestarte André Kunst. Gerard bleek zijn huiswerk gedaan te hebben door op de Kijk Uit web site André’s partijen goed te bestuderen. De opening die gespeeld werd, volgde dan ook zo’n 15 zetten de theorie. De met wit spelende André week af van de theoretische banen met een minder gelukkige paard zet. Gerard dacht lang, heel lang na over zijn antwoord. Na zo’n 40 minuten twijfelen tussen twee mooie voortzettingen koos hij de verkeerde. Tijdens de ongelooflijke complicaties die toen ontstonden moet André de winst gemist hebben. Al zijn koningsvleugelpionnen stormden naar voren om de fel begeerde promotie tot dame te verwerven. De partij werd uiteindelijk afgebroken in een nog steeds uiterst gecompliceerde stand waarbij Gerard als gevolg van André’s "tochtige" koning (bij schaken is alles mogelijk) de beste kansen lijkt te hebben. De partij kan nagespeeld worden via het Kijk Uit partijenarchief.

AndreKunst.jpg (53536 bytes)
André Kunst

Ook de nummers 3 en 4 van de ranglijst, Fetze Walda en Sinclair Koelemij speelden een spannende partij. Aanvankelijk leek de met zwart spelende Sinclair een voordelige stelling te krijgen. Maar de nauwkeurig verdedigende Fetze Walda speelde steeds de beste zet. Middels een dubieus paardoffer probeerde zwart alsnog het onderste uit de kan te krijgen, maar u raad het al, ook in dit geval sloeg de deksel toe. Fetze wikkelde bekwaam af naar een gewonnen toreneindspel en boekte zijn tweede overwinning dit seizoen.

Jasper van Tongeren trof het op zijn eerste schaakavond slecht. Zijn tegenstander was Peter Weeren. Peter is ongetwijfeld de schaker bij Kijk Uit met de meeste "denkminuten". Diep gebogen over zijn stelling speurt hij geconcentreerd naar de verborgen tactische wendingen in de stelling. Als de vorm, de inspiratie en het drankje er zijn dan vind hij ze ook vaak. Die inspiratie lijkt terug, de drankjes zijn gewoon te koop, dus moest jeugdtalent Jasper zijn meerdere in Peter erkennen.

Jan Bontenbal en Hans Wijdoogen kennen elkaar al zolang, dat een partij tussen hen bijna onvermijdelijk in remise eindigt. Turboschaker Hans riep nog wel triomfantelijk dat hij langer had nagedacht dan zijn tegenstander, maar dat kon het vroegtijdig tekenen van de vrede niet voorkomen. Een rustige start voor Jan Bontenbal. Aan het begin van het seizoen wil het nog wel eens voorkomen dat een minder sterke speler tegen één van de cracks moet. Zo ook René Koens, doordat er twee spelers wegbleven, moest hij ineens tegen clubkampioen Cor Dekker. Hij deed dat meer dan uitstekend. Lange tijd bleef de stelling in evenwicht. Cor moest al zijn inventiviteit aanwenden om René alsnog te verschalken. Dat dit uiteindelijk lukte is geen schande, een fraaie prestatie van René.

Uitslagen ronde 3 (8 september 2000)

A. Kunst

G. Rill