Floor Schoone op weg naar de top

Afgelopen vrijdag was wederom een druk bezochte speelavond bij de schaakclub Kijk Uit. Extra tafels moesten worden aangerukt om iedereen een goede zitplaats te geven. Aan strijd ontbrak het ook niet, slechts één remise en wederom een afgebroken partij. Zaterdagmiddag 30 september begint het seizoen voor de teamwedstrijden weer. Het eerste team van Kijk Uit speelt dan de belangrijke wedstrijd tegen het Alkmaarse "Lange Rochade", waarna in oktober het tweede en derde team van Kijk Uit zijn competitie begint. Met zo’n druk bezochte interne competitie kunnen we de teamwedstrijden met vertrouwen tegemoet zien.

André Kunst en Gerard Rill speelden alweer voor de tweede keer dit seizoen tegen elkaar. Dit keer had Gerard de witte stukken en pakte de opening zeer voortvarend aan. Een flank aanval bezorgde André zoveel kopzorgen dat hij de stelling niet kon houden en de partij verloor. Floor Schoone is heel sterk gestart. Via een rustige, logische spelwijze moest dit keer jeugdleider Jos van Tongeren er aan geloven. Met 3 punten uit vier partijen is Floor nog steeds ongeslagen en bezet hij een fraaie vijfde plaats op de ranglijst.

FloorSimon.jpg (62482 bytes)
Floor Schoone tegen Simon Feijen

Ook Harry Olivier heeft een uitstekende start. Wist hij vorige week regerend clubkampioen Cor Dekker in bedwang te houden, deze week moest ook oud-kampioen Arent van Nieukerken ondervinden dat Harry een degelijk spelletje speelt. De partij is afgebroken bij een gelijke stand. Peter Weeren liep tegen zijn eerste nederlaag in het seizoen op. Hij begon zeer aanvallend tegen Colleen Otten. Na een onverstandig schijnoffer van zijn dame kwam hij in de moeilijkheden. Slechts een paar zetten later kon hij opgeven. Jeugdspeler Rick de Ronde maakte zijn debuut. Hij moest met zwart tegen de ervaren speler Gerrit Nanne. Rick hield lang stand en speelde een verdienstelijke partij. Dat hij uiteindelijk zijn meerdere moest erkennen in Gerrit Nanne is geen schande. Ook jeugdspeler Jasper van Tongeren speelde een goede partij. Met zwart hield hij routinier Hans Wijdoogen uitstekend op remise. Is er in voorgaande rondeverslagen weleens met enige ironie geschreven over de partijen van Sebastiaan van Westerop, afgelopen vrijdag speelde hij een heel sterke partij tegen Fetze Walda. Vanaf het begin speelde hij op een koningsaanval en wist deze na een vergissing van Walda goed af te ronden. Winnen van Fetze Walda is voor niemand gemakkelijk, als het dan toch lukt is dat een mooie prestatie. Door middel van deze winst is Sebastiaan opgerukt naar de tweede plaats in de ranglijst. We wachten met spanning op de confrontatie met Gerard Rill, een confrontatie tussen de logica van Rill en de frivoliteit van Sebastiaan.

De uitslagen van de vijfde ronde:

G. Rill

A. Kunst