Gerard Rill zet concurrentie op afstand

Afgelopen vrijdag werd alweer de achtste ronde gespeeld bij schaakclub Kijk Uit. Ondanks dat de avond tevoren het tweede team in Purmerend een zware uitwedstrijd had gespeeld was de opkomst wederom meer dan uitstekend. Het spel daarentegen had afgelopen vrijdag nogal een speculatief karakter. Misplaatste stukoffers en ernstige vergissingen (schakers maken geen fouten, zij plegen zich te vergissen.) kwamen nogal eens voor.

Koploper Gerard Rill speelde met zwart tegen de nog ongeslagen ontsnappingsartiest Sebastiaan van Westerop. De witspeler is in elke partij goed voor een uiterst speculatieve zet, zo ook nu. Eerst stuurde hij een vleugelpion op pad om vervolgens een paard te offeren voor een mogelijke koningsaanval. Gerard verraste de witspeler echter door met hulp van een zeer opofferingsgezinde dame de witte koningsaanval in de kiem te smoren. Ontdaan van zijn dame maar met een paard meer, behaalde de zwarte koning zonder verdere problemen de overwinning.

Gerard Rill en Dick Kruijff in actie

De partij Cor Dekker en Dick Kruijff was ook heel interessant voor de toeschouwers. De spelers zelf zullen het geheel vermoedelijk met wat heftigere emoties hebben meegemaakt. Aanvankelijk leek clubkampioen Cor Dekker op regelmatige wijze de winst te gaan behalen. Echter op een bepaald moment in de partij begon hij ernstig te knoeien. (Voor de niet-schaker, onder knoeien verstaan we zich langdurig vergissen. Het plezierige van deze definitie is dat ook sterke schakers als Kasparov soms knoeien, waardoor het onderscheid schijnbaar vervaagd.) Dick zag zijn kans schoon en wist ondanks een behoorlijke tijdnood de tijdcontrole te halen met daarbij nog een zeer kansrijke stelling. (Weliswaar miste hij een keer mat, maar hij stond ondertussen wel een stuk voor. Als je er lol in hebt, moet je er niet te snel een eind aan willen maken.) Misschien gehinderd door het late uur, de emotie van de tijdnoodfase en de opkomende vermoeidheid was het nu zijn beurt om eens lekker te gaan knoeien. Meerdere malen werd de winst gemist, terwijl Cor Dekker telkens weer de beste verdediging koos. Het was ook geen eenvoudige stelling. De stand waarin de partij werd afgebroken lijkt een theoretische remise die in de eindspelboekjes terug te vinden is.

De familie Nanne (Gerrit en Nico) rukte op naar de top 10. Gerrit deed dit door Jasper van Tongeren te verslaan, terwijl Nico Floor Schoone versloeg.

Peter Weeren rukt ook langzaam maar zeker op naar de top van de ranglijst. Na een aantal jaren verbouwen speelt hij nu weer regelmatig en dat komt zijn speelsterkte ten goede. Zijn overwinning op penningmeester (naast  school- en schaakmeesters, kennen we bij s.c. Kijk Uit ook een penningmeester) René Koens was regelmatig. Al met al weer een lange en gezellige avond, waarbij de partijen vooral bij de nabespreking aan de bar aan inhoud wonnen.

S. van Westerop - G. Rill 0 - 1
P.v. Nieuwenhuizen - P. Hamersma afgebr