Nikolai Drel slaat toe!

De negende ronde van de schaakcompetitie bij s.c. Kijk Uit was een rustige ronde. Niet vanwege het spel, dat was zoals gewoonlijk vaak zeer ondernemend, maar vanwege de geringe opkomst. Maar liefst 14 spelers melden zich af. De toch nog twintig resterende schakers maakten er samen met de dammers van DCIJ een gezellig avond van.

De verrassendste uitslag was de overwinning van Nikolai Drel op Colleen Otten. Colleen, zojuist teruggekeerd van vakantie, liet zich met wit verrassen door oud clubkampioen Drel. Zoals de laatste tijd gebruikelijk speelde Colleen zeer ondernemend, een rekenfout kostte haar de overwinning.

Van links naar rechts Nikolai Drel, Floor Schoone en Simon Feijen

De topwedstrijd was die tussen de nummers twee en drie van de ranglijst, Peter Hamersma en Harry Olivier. Een partij die Hamersma met zwart knap wist te winnen. Daarmee wordt hij de belangrijkste concurrent van koploper Gerard Rill. Peter van Nieuwenhuizen en Cor Dekker behaalden beide uiterst nuttige overwinningen. Cor met zwart tegen Nico Nanne en Peter met zwart tegen Gerrit Nanne. Beide spelers stijgen langzamerhand weer naar een plaats die van topspelers uit het eerste team verwacht mag worden. Rick de Ronde speelde tegen zijn leermeester de jeugdleider Jos van Tongeren. Vanuit de opening overspeelde Rick zijn tegenstander. Helaas voor hem begon hij in gewonnen stelling fouten te maken en verloor hij de partij alsnog. Jammer, het was een goede kans op zijn eerste overwinning. Formule 1 schaker Hans Wijdoogen, niet alleen de oudste schaker maar al bijna vijftig jaar ook de snelste schaker van Kijk Uit, verraste Andries Visser. Voordat ze beiden goed en wel beseften dat de partij begonnen was, was het al weer gebeurt. Een fikse fout van Andries kostte hem de partij.

H. Olivier - Hamersma 0 - 1
G. Nanne - P. v. Nieuwenhuizen 0 - 1