Peter Hamersma mist
aansluiting met koploper

Keizercompetitie 10e ronde

Ondanks een aantal afzeggingen wegens de herfstvakantie puilde de speelzaal van schaakclub Kijk Uit en damclub IJmuiden uit door het bezoek van twee teams van andere verenigingen. Kijk Uit ontving een schaakteam uit Heemskerk terwijl DCIJ een damteam uit Zaandam ontving. Extra borden moesten bijgezet worden in de bar om alle spelers gelegenheid te geven hun partij te spelen.

In de interne competitie werden vijf partijen gespeeld. Peter Hamersma, de naaste concurrent van koploper Gerard Rill, kon niet profiteren van diens afwezigheid. Tegen Nikolai Drel wist hij niet verder te komen dan een afgebroken partij die waarschijnlijk in remise zal eindigen. Jaap Beekhuis won van Andries Visser in een zogenaamd miniatuurtje. Dat is een partij die slechts zeer weinig zetten vergt, in dit geval 12 zetten. Andries maakte een blunder door al vroeg in de partij een stuk weg te geven waarna hij kon opgeven. Ook de partij van Fetze Walda en Peter Weeren was snel beëindigd. Fetze kreeg een geweldige mataanval die Peter slechts ten koste van een stuk kon afslaan. Met een stuk achter is het kwaad brood eten met Fetze en Peter gaf dan ook wijselijk op.

Hans Wijdoogen en Peter Weeren in een vorige ronde

André Kunst en Dick Kruijff speelden een taaie partij. Dick had zich goed voorbereid en verdedigde zich met de Leeuw opening. André had nog nooit van deze opening gehoord en kon aanvankelijk dan ook weinig bereiken. Ook deze partij werd afgebroken in een iets gunstigere stand voor André. Colleen Otten en Sinclair Koelemij speelden hun afgebroken partij van de 4e ronde uit. Sinclair miste een aantal keren de kans om remise te maken en verloor uiteindelijk in een eindspel waarin beide partijen nog slechts een toren en enkele pionnen hadden.

P. Hamersma - N. Drel afgebr
A. Kunst - D. Kruijff afgebr