Titanengevechten in schaakcompetitie

De 11e ronde van de interne competitie van schaakclub Kijk Uit was een waar spektakel  door onder andere het verspelen van twee "krakers" zoals dat in voetbaltermen luidt. Koploper Gerard Rill leed zijn eerste nederlaag van het seizoen tegen oud-clubkampioen Peter van Nieuwenhuizen. Meervoudig clubkampioene Colleen Otten trad in het strijdperk tegen de clubkampioen van het vorige seizoen Cor Dekker.

Peter van Nieuwenhuizen wist in een Caro-Kann opening Gerard Rill te verrassen met een gevaarlijke aanval tegen Gerards lang gerokeerde koning. In een gecompliceerde stelling waarbij beide spelers veel tijd verbruikten, kon Peter materiaal en uiteindelijk de partij de winnen.
In de tweede kraker van deze ronde speelde Colleen Otten tegen Cor Dekker. Omdat Cor bekend staat als een echte theoriekenner week Colleen op de tweede zet al af van de gebaande paden. Dat bleek een verstandige keuze want Colleen was geen moment in gevaar en kon zonder veel moeite de partij in haar voordeel beslissen.
De broers Nico en Gerrit Nanne konden in een direct duel uitmaken wie nu de sterkste schaker is. Na een lange tijd gelijk opgaande strijd bleek Gerrit aan het langste eind te trekken. Met deze overwinning heeft Gerrit zich in de top 10 van de ranglijst gewerkt.
In de partijen Jasper van Tongeren tegen Hans Wijdoogen en Jan Bontenbal tegen Rick de Ronde trad de jeugd aan tegen de oude garde. Dat de jeugd nog wat kan leren van deze oude en ervaren rotten bleek wel uit de uitslagen; zowel Jasper als Rick verloren hun partij.
Hajo de Vries en Peter Duijn speelden een partij met ezelsoren. In de schakerswereld wordt hiermee bedoeld dat de spelers hun randpionnen een veld naar voren schuiven om de penning van hun paarden door de vijandige lopers tegen te gaan. In deze partij verloor Hajo een stuk waarna Peter de partij vakkundig uitmaakte.

Gedetailleerde uitslagen

G. Rill - P. van Nieuwenhuizen 0 - 1