Gerard Rill clubkampioen
van Kijk Uit

Na een zeer spannend verlopen finale vierkamp is afgelopen vrijdag 15 juni 2001 het clubkampioenschap van schaakclub Kijk Uit beslist. Hoe spannende de finale was bleek wel uit het feit dat bij het ingaan van de laatste ronde nog drie van de vier deelnemende spelers kansen hadden om de titel van clubkampioen te veroveren. Uiteindelijk bleek Gerard Rill aan het langste eind te trekken door met het minimale verschil van één punt de nummer twee, Colleen Otten, voor te blijven.

Gerard Rill

Gedurende het hele schaakseizoen, dat in september vorig jaar aanving, is gestreden om de titel van clubkampioen. Het begon met de keizercompetitie. De beste vier spelers van de keizercompetitie na 20 ronden plaatsten zich voor de finale vierkamp. Deze vier spelers streden vervolgens om de titel van clubkampioen in een dubbelrondige competitie.
De vier geplaatste spelers waren de oud-kampioenen Colleen Otten, Peter van Nieuwenhuizen en André Kunst en nieuwkomer Gerard Rill. Gerard, die lang geleden ook al bij Kijk Uit had geschaakt, deed dit seizoen voor het eerst sinds 25 jaar weer mee. Met een voorsprong van 150 punten voerde hij na 20 ronden de keizerranglijst aan. De verwachting was dan ook dat hij met gemak de vierkamp zou winnen. Hoe anders pakte dat uit! Peter snoepte als eerste een punt van hem af, zodat halverwege de vierkamp Gerard de eerste plaats moest delen met Colleen. In de 5e ronde wist André Gerard te verslaan. Met nog één ronde te gaan had Gerard 3 punten en Peter en André elk 2½ punt. Degene die zijn schaakpartij zou winnen, zou kampioen worden. In de laatste ronde zette Gerard evenwel de zaken recht en won gedecideerd van Peter terwijl André zijn meerdere moest erkennen in Colleen. Bij een gelijk aantal punten beslist de zogenaamde Sonneborn-Berger score. Zodoende werd de eindstand:

Totaal S.B.*
1e G. Rill 4 - 6 11
2e C. Otten 3 - 6
3e P. van Nieuwenhuizen 2½ - 6
4e A. Kunst 2½ - 6

Hiermee is Gerard Rill clubkampioen van Kijk Uit geworden. Proficiat!
Meer details zijn te vinden op finale vierkamp 2000-2001.