Kijk Uit start schaakseizoen
met overwinning!

Op zaterdag 30 september jongstleden speelde schaakclub Kijk Uit haar eerste wedstrijd in de landelijke derde klasse van de schaakbond. De thuiswedstrijd vond plaats in het gezellige clublokaal aan de Eksterlaan, waar de schakers van Kijk Uit en de dammers van IJmuiden samen hun clubavond (vrijdagavond) spelen. De bondswedstrijden van beiden vinden echter altijd plaats op zaterdag i.v.m. de lengte van de partijen (circa 6 uur). Ook afgelopen zaterdag speelden beide verenigingen tegelijkertijd hun landelijke bondswedstrijd. Damclub IJmuiden speelde tegen VAD, terwijl Kijk Uit het moest opnemen tegen het tweede achttal van Lange Rokade (0-0-0 2) uit Alkmaar. Om precies 12.00 uur bonden 20 dammers en 16 schakers de strijd aan.

Kijk Uit begon deze wedstrijd met een lichte handicap, omdat de 5e bord speler Arent van Nieukerken door familieomstandigheden niet in staat was om te spelen. Dit betekende dat de seizoenstart begon met een invaller. Een goede vervanger werd gevonden in Nikolai Drel, die op het laatste moment kon meedoen. Na een half uur spelen was duidelijk dat een aantal schakers een voorkeur had voor klassieke damepionopeningen uit de tijd van Euwe (1. d4 d5 de nieuwe "schaakmode"?). Onder dit gezelschap bevond zich o.a. Gerard Rill, die voor Kijk Uit debuteerde aan bord 1 van het eerste achttal.

Na 2½ uur spelen werd duidelijk dat Kijk Uit op winst speelde tegen het op papier iets zwakkere Lange Rokade (de gemiddelde speelsterkte op basis van ELO-rating bedraagt van Kijk Uit 1991 en van 0-0-0 2 1829). Aan bord 1 offerde Gerard Rill een pion, Peter van Nieuwenhuizen aan bord 4 speelde agressief g4 nadat hij al kort gerokeerd had en Sinclair Koelemij, spelend aan bord 6 offerde eveneens een pion voor actief spel. Aan de andere borden stond het op dat moment niet slecht voor de thuisclub.

Het was Nikolai Drel die met de zwarte stukken na ruim 3 uur een stelling bereikte waarin niet meer zat dan remise (½ - ½). Op dat moment had Gerard Rill aan bord 1 niet voldoende compensatie gekregen voor zijn geofferde pion en moest hij accuraat spelen om de stelling gelijk te houden. Tot verwondering van teamleider Peter Hamersma bood zijn tegenstander op dat moment remise aan hetgeen onmiddellijk werd geaccepteerd (stand 1-1). De stand werd snel in het voordeel van Kijk Uit getrokken, doordat André Kunst zijn tegenstander op fraaie wijze mat zette en Colleen Otten in een wilde stelling in de tijdnoodfase de volle winst greep (3-1). In diezelfde tijdnoodfase had clubkampioen Cor Dekker, die een prima partij speelde, de winst laten glippen en moest uiteindelijk berustte in een gelijkspel (3½ - 1½).

Peter van Nieuwenhuizen had inmiddels een eindspel van ieder 2 pionnen en ongelijke lopers gekregen dat alles van remise weg had, Sinclair Koelemij had onvoldoende gekregen voor zijn geofferde pion en stond niet best in een dame-pionnen eindspel. Gelukkig had Martin de Koning aan bord 8 een pion veroverd met een goede stelling. De winst was dus in zicht, de vraag was alleen hoe lang zou het nog duren. Na ruim 6 uur spelen vielen de beslissingen. Sinclair Koelemij kon de aanhoudende druk op zijn stelling niet houden en kwam steeds meer pionnen achter en moest uiteindelijk capituleren (3½ - 2½). Peter van Nieuwenhuizen probeerde zijn tegenstander tot een fout te verleiden, maar die trapte daar niet in; remise dus 4 –3. Inmiddels had Martin de Koning een gewonnen stelling gecreëerd waardoor de einduitslag 5-3 in het voordeel van Kijk Uit werd. Een goede seizoenstart voor de schakers van Kijk Uit. Helaas hadden onze damvrienden een lelijke nederlaag geleden tegen VAD (4-16), zodat "IJmuidense" spelers slechts voor de helft met een tevreden gevoel naar huis keerden. Hieronder de individuele uitslagen van de schakers:

Kijk Uit 1 - 0-0-0 2
1 G. Rill (2103) - P. Hoekstra (2021) ½ - ½